maandag 14 december 2009

Die nare winterdip en alle financiën

Net even de reactie gelezen bij mijn vorige verhaaltje.
Ja, zon helpt echt wel. De hele misere wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine D. Maar het heeft bij mij altijd ook nog andere oorzaken. Als ik lekker in m'n vel zit, dan kan het me niks schelen dat het donker wordt. Maar het punt is juist dat ik niet echt lekker in m'n vel zit. Hoewel het steeds wel beter gaat.

Ik heb het ovegrote deel van mijn avond gisteren besteed aan het lezen van een blog. Een dame van 30 die besloten heeft dat de schulden die ze had/heeft gewoon niet meer kunnen. En dus met ontzettend veel inspiratie heel hard aan het werken is om de schulden zo snel mogelijk weg te werken.

Ik kan me niks voorstellen bij het nare gevoel dat een schuld met zich meebrengt.
Ik heb nog nooit (NOOIT!) geld uitgegeven wat ik niet had. Soms plan ik wat dingen verkeerd en komt het niet helemaal goed uit, maar nog nooit is m'n geld OP geweest.
Maar langzaam aan begon het bij mij toch eraan te komen dat die spaarrekening leeg begint te raken en dat ik onverwachte uitgaven niet meer kan opvangen.
Die spaarrekening was een gevolg van 4 jaar studeren. Door mijn aanzienlijke bedrag studiefinanciering kon ik echt goed sparen. En daarbij kreeg ik tijdens mijn laatste stage een leuke vergoeding. Ik had zo'n danig bedrag gespaard dat ik de zwemlessen van zoonlief kon betalen, mijn eigen fotografiecursus en dat ik met slechts 6 maanden werk (onderbetaald of gewoon niet genoeg uren) het inmiddels wel al 1,5 jaar uithou.

Maar nu het einde van het spaargeld in zicht komt, ben ik dus weer begonnen aan een studie, die ik lekker thuis kan doen. En met studiefinanciering. Dus kan ik weer hard gaan sparen. Daarbij wil ik er echt wel bij gaan werken. Dus nog harder sparen.

Ben ik dan zo anders dan de gemiddelde jeugd? Die niet schijnt te weten dat geld op kan? Want dat is wat je allemaal maar leest in de media.

En het is echt niet zo dat ik briljant met geld omga. Maar om nu te voorkomen dat ik binnen 4 maanden door m'n spaargeld heen zou zijn ben ik alle vaste kosten gaan bijhouden. Door een mooi bestandje op m'n computer kan ik precies bijhouden wanneer ik extra overheb. Om te sparen of voor iets leuks.
Ik moet zeggen, over eten of dak boven m'n hoofd hoef ik me geen zorgen te maken. Ik woon nog thuis. Maar nu ik voornamelijk het huishouden doe en dus ook de boodschappen, probeer ik gewoon zoveel mogelijk onder ut budget te houden wat er elke week voor is. En dat kan gewoon. Maar door alle mooie tips uit allerlei blogjes die ik de afgelopen 2 dagen aan het lezen ben, kan ik het nog wel zuiniger gaan doen denk ik.

2 opmerkingen:

  1. natuurlijk heb je niet alleen een dip van te weinig zon, dat snapte ik ook wel. Vervelend om weinig geld te hebben, en zo op te moeten letten wat je doet. Maar volgens mij weet je wel heel goed wat je doet en wat je zou moeten doen om het allemaal in de hand te houden. Succes! Over een paar jaar ziet het er vast heel anders uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het nu wat lastig allemaal, maar door alle werkzaamheden thuis heb ik niet echt tijd om lekker uitgebreid te gaan shoppen ofzo.
    Dus er gaat ook niet teveel uit nu.
    En eind december krijg ik weer centjes van de IBgroep. Dus het komt allemaal wel goed.

    Ik raak daar niet zo snel van in paniek.
    Maar ik vind het een beetje een sport om allerlei dingen goedkoop te krijgen. Beetje gevolg van het feit dat ik tot m'n 23e nooit gewerkt heb. Alles moest van geld dat je dan kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen