woensdag 23 december 2009

Uitleg blogje

Ik denk dat ik even een beetje uitleg moet geven over mij blogje over mensen met grote schulden.
Ik las net haar blogje en daarin verwees ze naar mijn blogje over schulden.
Maar als ik zo haar verhaal lees, moet ik even een beetje uitleg geven denk ik.
Ik had het over mensen die door eigen schuld in de schulden gekomen zijn. Ik kom regelmatig jongeren tegen, die zwaar in de schulden zitten. De meeste zijn nog onder de 20, wonen bij pappa en mamma thuis. Dan gaat het geld dus naar dingen als kleding, telefoons, spelletjes en uitgaan. En als je het dan voor elkaar krijgt om soms wel tot 20000 euro schulden te hebben.
Ik kom ook mensen tegen met zware schulden, lang niet altijd veroorzaakt door zichzelf. Het speelt altijd een factor, maar als je elke maand net uitkomt en je komt ineens zonder baan te zitten. Dan is vaak de situatie net anders. Geen werk is altijd heel erg moeilijk als je dus wel een huis, kind, boodschappen hebt of moet hebben. En dan komen er inderdaad al snel schulden.

Ikzelf heb geen schulden, maar ook geen spaargeld. Dus voordat er een huisje komt, volgend jaar, moet er heel hard gespaard worden. Ik probeer zo goed mogelijk voorbereid te zijn, om niet voor teveel verrassingen te komen staan.
Zo heb ik al uitgerekend wat de kosten gaan zijn als je en huisje huurt. Dus niet alleen huur, maar ook het gas/water/licht, verzekeringen, tv en internet.
En nu blijkt, dat als ik 3 dagen per week ga werken, ik eigelijk zelf best alles kan opbrengen. En ik vind dat een hele fijne gedachte. Want stel dat ik na 2 maanden compleet geschift word van vriendlief. Dan weet ik in ieder geval dat ik het ook zelf kan regelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten