vrijdag 19 maart 2010

Het maalt!

Toch maar zelf weer op onderzoek uit geweest. Kwam weer uit bij pharos.
Voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Want alle lijstjes van kenmerken die ik vind, zijn toepasbaar op Kleine Vent.
En terwijl ik een artikel aan het lezen was gisteravond, kwamen ineens de tranen. Heel stom.
Ging over het accepteren van een hoogbegaafd kind, als ouder zijnde.
Dat je je ineens realiseert dat het bij jou er allemaal best op leek. Jezelf herkennen in je kind en weten hoe lastig het is en slecht je in je vel kan zitten. En hoe vervelend dat voelt.

Ik kon er even helemaal niks mee.
Eigelijk heb ik nu even niet zoveel aanknopingspunten om nuttig verder te gaan MET school. Ik ben nog niet uit hoe het dan nu weer moet. Ik vind dat er heus een test moet gaan komen. En zelfs al beetje zitten kijken naar andere school (met leonardoklassen) binnen dezelfde organisatie. Waar ik vorig jaar ook al beetje mee rondliep, maar toch wel wilde zien of het zou gaan in groep 3.
Want kindlief houdt niet van verandering, tenzij hij het voordeel ervan ziet.
Toen hij gisteren na school zelf aangaf het niet leuk meer te vinden op school en liever naar een school wil waar het wat sneller gaat, was het voor mij ook wel beetje zover. Ik heb er wel vrede mee, mocht ik zover 'moeten' gaan.
Daarvoor heeft kindlief een getest IQ nodig.

Dat is voor mij nu echt de drempel. Ik wil dat mn kind zich prettig voelt. En dat is zeker niet aan de hand.
Daarom ben ik eigelijk best boos op de observatie mevrouw, die doodleuk beweert dat kindlief heus niet slimmer is dan de rest. Dat de problemen vooral bij het sociale stuk liggen.
Maar ik weet, uit ervaring, dat sociaal zijn echt lang niet altijd handig is. Ook niet makkelijk als je anders denkt. Ik hou ook erg van alleen zijn en, hoewel ik het wel kan, liever niet samenwerk met veel andere mensen

En om maar us met een lijstje te komen
De signalen:
-Weinig slapen (check, helaas)
-Wil als baby al vroeg niet meer liggen (3 mnd) (check)
-Vroeg staan, lopen, vaak overslaan van de kruipfase. (check)
-Vroeg brabbelen, vroeg praten in correcte zinnen (check)
-Laat praten maar meteen grammaticaal correct
-Opvallend taalgebruik (check)
-Vroeg leggen van verbanden: dus-redenering (check)
-Grote leergierigheid en nieuwsgierigheid (check)
-Opvallend goed geheugen (check)
-Vraagt eindeloos "waarom" (halve check, vraagt waarom iets is en bij bevredigend antwoord ook tevreden)
-Perfectionistisch (check!)
-Uitgesproken rechtvaardigheidsgevoel en verantwoordelijkheidsgevoel (check)
-Originele ideeën en oplossingen (check)
-Apart gevoel voor humor, veel taalgrapjes
-Vaak buikpijn, hoofdpijn
-Speelt vaak alleen (check)
-Draagt "andere" onderwerpen aan in de kring op school
-Zelfstandig (check)
-Leert zichzelf lezen / rekenen / schrijven (hier ben ik nog niet over uit)
-(Over) gevoelig (check)
-Vaak onhandelbaar of agressief (check)
-Moeite met leren zwemmen/fietsen (check. Niet zozeer moeite, maar het komt niet vanzelf)
-Verschillende dingen tegelijk doen, hoog tempo (halve check)


En zulke resultaten heb ik zowat bij elk lijstje wat ik vind. Denk toch wel echt dat er maar us een test moet komen. Eerst us het rapport afwachten (van de observatie, heb ik aangevraagd) en dan eens goed in duscussie gaan met school.
 

6 opmerkingen:

  1. Hoi lotte,
    klinkt gek misschien, maar is het niet een idee om hem te laten testen op autiisme, want daar past dit rijtje ook exact in bij bepaalde vormen van autisme, namelijk asperger.in dat geval kan hij naar bijvoorbeeld een rec 4 school waar ze alles uitzoeken en ook op zijn niveau de lessen aanbiedt, die van ons zit daar nu ook, en hij leert met alle aspecten omgaan ook het sociale vlak wordt tot in detail aan gewerkt zonder dat er daar raar oover gedaan en gedacht wordt. onze kleine man zit in een klas op niveau niet op leeftijd dat scheelt heeeeeel veel(4-7 jaar op hetzelde niveau)

    succes er mee.

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het grote vermoeden dan die observatie daarop wilt aansturen.
    Helaas woont hier iemand in huis die, door werk, er vrij veel verstand van heeft. Daarom weet ik dat de kans dat mijn kindje autisme (of aanverwant) heeft, vrij klein is.(uit te sluiten natuurlijk nooit)

    Het punt is: hij is hoog functionerend en kan met wat oudere kinderen perfect sociaal omgaan. En met vlagen gaat het perfect en met vlagen helemaal niet met kinderen van zijn eigen leeftijd. Er zit weinig consequent gedrag in. Ene dag kan hij geweldig spelen met andere kinderen, andere dag kan het helemaal niet lekker lopen, omdat hij niet lekker in z'n vel zit die dag.
    Juist daarom weten ze niet goed wat ze nu precies met hem moeten op school

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja maar juist daarom, want met asperger is dat precies eender, en dat past juist bij het hoogfunctionerende, en ja als hij dan wél op een school terecht komt waar ze snappen hoe hij denkt... dan zou ik de kans gewoon wagen, mocht hij het niet zijn, dan heb je tenminste een degelijk onderzoek achter de rug waar je mee verder kan toch? en autisme is echt niet altijd ernstig hoor, ik ben er ook meet 1 getrouwd en dat gaat prima, ook hoogfunctionerend en op zijn werk duidelijk goed betaald daardoor, want klanten vragen naar hem, maar vraag hem niet om te veel sociale poespas....dan loopt ie helemaal vast:) maar ik herken wat jij schrijft over je kleine man vaak in mijn kleine man vandaar.
    doe ermee wat je wilt, ik roep alleen mijn gedachte erachter en weet niet hoe jou zoontje is, ik zie hem namelijk niet. dus daar mogen jullie zelf over oordelen, maar ik zou zelf het onderzoek gewoon doen.

    Groetjes bianca ook een anders denkende zoon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit lijkt op de lijst met vragen voor Asperger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei dat is moeilijk. Goed laten uitzoeken ja!
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Duscussie, haha..grappige tikfout (of bewust?) in dit verhaal!

    Die huilbui heb ik ook gehad, toen ik na een rapportbespreking waar juf suggereerde dan hij misschien... Gek he, want het is toch beter dan een nare ziekte, of een kindje dat niet mee kan komen. Maar ja, herkenning wellicht, erkennen dat je kind anders is en weten dat hij daar niet alleen maar lol maar ook problemen mee zal krijgen..

    BeantwoordenVerwijderen