zaterdag 20 maart 2010

uitlegje

Na alle reacties op het vorige blogje.
Waarom ik toch wel enigzins fel reageer op de mogelijkheid van autisme:

Bij school, allerlei instanties schijnbaar, lijken ze er gewoon al vanuit te gaan dat hij een vorm van autisme of iets dergelijks heeft, naar mijn idee.
Maar er is geen zwart op wit bewijs, want testen willen ze niet.
Het is namelijk makkelijker voor een school iets te doen met een kind dat autistisch is, dan met een hoogbegaafd kind. Daar is gewoon minder kennis over en minder materiaal voor.

Ik woon dus nog bij mijn ouders thuis. Mijn moeder werkt in het speciaal onderwijs, op een cluster 4 school. Ze werkt dagelijks met kinderen die allerlei vormen van autisme hebben. Er daar zitten een heleboel leuke kinders bij. Daardoor is er van huis uit toch vrij goede kennis van het spectrum.
Ik weet ook heus wel dat een kind met autisme heel goed in de maatschappij kan functioneren. Het zijn namelijk net echte mensen he...

Daarbij wil ik liever een goede IQ test gedaan krijgen van school.
Bij autistische kinderen blijkt vaak bij een IQ test dat er een vrij groot verschil zit tussen verbaal en perfomaal IQ. Dus alleen daarmee zou er al wat duidelijkheid zijn, mocht het zo zijn.
Maar dus ook als hij meerbegaafd zou zijn, is daar duidelijkheid over.

Juist daarom heb ik liever dat er 1 test gedaan wordt, die enige duidelijkheid kan bieden over beide mogelijkheden, dan weer 2 testen.


Het klopt overigens dat meer of hoogbegaafdheid goed kan lijken op autisme.
Wat ik persoonlijk weinig gek vind. Mensen met een vorm van autisme denken op een andere manier dan 'normale' mensen. Dit geldt ook voor hoogbegaafde mensen.
Als je merkt dat je omgeving je niet begrijpt, zelfs niet na 1000 keer proberen. Dan stop je toch ook met proberen en dan ga je het zelf maar uitvogelen?


Maar wat mij het allermeeste stoort:
In nederland mag je niet meer slim zijn. Je moet maar gewoon zijn en niet uitblinken in iets. En dat voel je.
Tegenwoordig hoort je kind er niet meer bij, als het niks mankeert. Het heeft ADHD, ADD, een vorm van autisme, leerachterstand, leermoeilijkheden, concentratieproblemen, sociale problemen.
Als je kind ergens anders in is, dan moet het gelijk een probleemgeval zijn, dan moet er gelijk onderzoek gedaan worden naar allerlei aandoeningen enzo.
Ik vind het goed dat er tegenwoordig vaker en sneller onderzoek gedaan wordt, zodat kinderen die daadwerkelijk extra zorg nodig hebben, dit ook zo snel mogelijk krijgen. Iets wat veel stress bij het kind voorkomt.


Ik ben blij dat het bij Kleine Vent op school niet zo gehyped word. Maar ik denk dat ik hemel en aarde moet gaan bewegen om die IQtest te krijgen.

Ik ga in een volgend blogje nog ff wat uitleg maken bij de punten die ik gecheckt heb. Er zijn natuurlijk wat verschillende intepretaties van dingen mogelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten