dinsdag 4 mei 2010

inzichten van 6jarige

De inzichten van mijn 6-jarige verbazen me ontzettend soms.
Of hoe hij dingen ineens toch wel heel goed begrijpt.

Voor het eerst heeft hij gekeken naar de dodenherdenking. Voorheen was meneer allang en breed in slaap, maar nu kwam hij pas net onder de douche vandaan.
En omdat ik het daarvoor een beetje had uitgelegd, waarom het belangrijk is, vond hij het maar al te interessant om dat eens te bekijken.
Ik vind het ook wel gewoon belangrijk dat hij begrijpt wat het is en waarom we dat nu allemaal doen. En ook waarom het eigelijk gewoon heel mooi is dat nederland toch nog altijd grotendeels stil ligt, tussen 20:00 en 20:02.
En de jongeren van nu, die krijgen het toch ook gewoon vrij dichtbij mee. Want er zijn er veel die broers/zussen/vriend/vriendin richting afghanistan/irak/enz zien gaan.

En hij was heeel erg braaf zo'n half uur stil, omdat hij alles zo indrukwekkend vond.
Hij was er toch wel wat verdrietig van (en ook wat geschrokken van die, blijkt nu, een niet zo helemaal 100% meneer)
De dood komt voor hem ook wat dichtbij, met zo'n heel erg ziek klasgenootje. Hij zoekt verklaringen voor zichzelf. En dat laat ik hem lekker doen. Hij denkt er nu eenmaal over na en dat kan en wil ik toch niet voorkomen.
Dus hij vroeg zich af: als dat is voor al die militairen die steeds per ongeluk doodgaan he, hoe zit dat dan met opa? Gaat die dan ook dood? En dan vast toch niet zo snel?
Hij was er een beetje door van slag, maar niet zo erg als hij van andere dingen de laatste tijd van slag is.

En juist zijn inzicht verbaasde me, maar ik was het er erg mee eens.
Zijn conclusie was: het is goed dat er zoiets is, maar het is zo zielig dat het nodig is, mamma.

En daar sloeg hij de spijker precies mee op de kop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten