vrijdag 13 augustus 2010

Toekomstdromen vergen planning



Ja, ik bedacht een mooi doel.
Met nog geen idee hoe er uiteindelijk te komen.
Maar ik heb nog ruim de tijd...

Ik wil namelijk met pensioen gaan, zonder hypotheek, met een spaarpotje buitenom pensioenvoorzieningen.
Daar zijn een paar simpele stappen voor:
- zoveel mogelijk sparen, zodat de hypotheek in het begin al zo laag mogelijk is.
- niet onnodige dingen aanschaffen. (dus de bekende term: consuminderen!)
- zuinig zijn met gas/water/licht.
- zorgen voor meer werk, of beter betaald werk (afstuderen dus!)

Het ziet er in theorie zo makkelijk uit he.
Maar ik ben nu dus bezig met de eerste en laatste stap. Dat sparen lukt vrij aardig. Met wat ik verdien, spaar ik vrij veel. Want alles wat ik verdien, dat spaar ik. Plus een stuk van m'n studiefinanciering. Al met al schiet ik vrij aardig op.
Ik ga een klein stukje hiernaast erbij plakken. Toch een extra stimulans om zo hard mogelijk te sparen.

En ik ben begonnen met een wekelijks tabelletje om te zien hoeveel ik nou precies uitgeef. Ik heb namelijk uitgerekend dat ik elke week zo'n €110 heb om te besteden, na alle vaste kosten. Nu ben ik daar dus afgelopen week overheen gegaan. Er moest namelijk een cadeautje voor kindlief komen. En komende week er vast wel weer overheen, want de taart moet ook betaald en er zit toch weer een uitje in.
De week erna, dat ga ik makkelijk halen binnen budget.

Dus elke week even opnieuw bekijken wat ik 'over' heb en dat sparen.

Ik heb er echt goed overnagedacht. Alleen de praktijk is toch net anders. Maar ik ga heel hard m'n best doen om alles zo goed mogelijk na te leven.
Want over minimaal 40 jaar moet ik dus hypotheekvrij zijn en een spaarpot hebben voor allerlei leuke dingen die ik vast na m'n pensioen wil gaan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten