maandag 30 augustus 2010

Zo, na een computerloos weekendje, toch weer eens een rondje over de blogjes gemaakt, m'n emailprogrammaatjes weggeklikt en tussendoor even een programmaatje voor zuslief aan het downloaden. Dan hoef ik namelijk niet meer regelmatig een plaatje vector te maken enzo. Dan kan ze het zelf.

Nu gaan we morgen richting Grote Vent, want die is morgen jarig (en nog altijd geen kadootje weten, lomperik!) en daarna verder naar de efteling om daar een paar daagjes te verblijven.
En, omdat het huisje nu eenmaal lekker internet heeft en kindlief niet wil slapen zonder mooi luisterverhaal, neem ik m'n laptopje gewoon lekker mee. Ik savonds lekker blogjes lezen en wat foto's uitzoeken, terwijl kindlief lekker naar een luisterverhaal kan luisteren om in slaap te vallen. Hij is nu de netgebrandde cd even aan het uittesten. Heerlijk rustig.
Zo nog even de eetstokjes van de vloer opruimen, zodat niemand op z'n gezicht gaat erover (en dan vooral kindlief die ze zelf heeft heeft neergelegd) En dan maar weer eens even boodschappen doen. Drinken hoeft niet, want er is genoeg in huis, om in de lege flesjes te mikken. Maar zorgen voor ontbijt voor donderdag is toch wel niet onhandig. En voor middageten voor 3 dagen. Want ik weiger toch echt elke keer fastfood te eten of steeds in een heel druk restaurant te gaan zitten. Ik neem liever zelf gewoon wat te eten mee.

Bij de boodschappen moeten ook een berg spullen zijn voor cakejes, die kindlief graag wil gaan trakteren. Die ik dan komend weekend nog even moet maken. Dat geeft niet, maar ik ga dan ook niet de boodschappen doen op zaterdag. Voor de juffen en meesters een lekkere appeltaart, want daar is alles al voor in huis. Scheelt weer gedoe en gesleep.

Het commentaar op het vorige stukje over vrolijke vrijdag, dat was wel een beetje waar ik hard mee bezig ben. Elke dag een aantal positieve dingen noemen, zodat je toch elke keer met een lekker gevoel gaat slapen. Trots mogen zijn op jezelf, vind ik een belangrijk iets. Zeker omdat ik het idee heb dat je in nederland vooral maar niet slimmer, beter of sneller mag zijn dan het gemiddelde. Dat moet je vooral maar niet laten zien. Maar ik vind: wel laten zien! Laat zien wat je waard ben!
Dat probeer ik m'n kind dan ook bij te brengen, hoewel dat erg moeilijk is. Hij heeft een jaar lang gehoord dat hij anders is, dat hij zich nou eens moet gedragen zoals de rest van de klas. Beter z'n best moet doen om overal bij te passen.
En, tegen m'n eigen voornemen in, heb ik gezegd deze vakantie: De juffen van vorig jaar, die hebben nu gewoon lekker pech! We gaan voor een nieuw jaar, met nieuwe juffen en betere kansen. De juffen van groep 4 zijn beter in goed opletten op gemene kindjes. En die kindjes doen alleen gemeen, omdat ze willen verstoppen dat ze het zelf niet goed kunnen of dat ze niet weten hoe het beter moet.
Misschien niet zo erg 'pedagogisch verantwoord' maar dat werkt nou eenmaal lang niet altijd met opvoeden. Als er op school al nauwelijks 'pedagogisch verantwoord' gehandeld word, dan kunnen ze ook niet verwachten dat ik dat, richting school, wel doe.

Maar ik stap komend schooljaar in met een positieve instelling. De 2 juffen van groep 4 zijn een stuk realistischer en hadden nu al gezien (na 2 dagen!) dat Kleine Vent wel een lastig geval zou worden, meer omdat de klas niet goed met hem kan omgaan en hij niet zo goed met de klas. Er wordt eindelijk een poging gedaan om te vinden waarom kindlief zich zo gedraagd in de klas. Of hij het echt allemaal stom vind, omdat het makkelijk is. Want er komt eindelijk een testje. Ik ben geen voorstander van stickertjes, maar soms is er eentje nodig. Soms gaan er alleen deuren open als er zo'n stickertje is. En dan moet het maar. Het gaat er in ieder geval niet eentje worden waar je je als ouder voor moet schamen. Dat hoeft namelijk nooit voor het stickertje van je kind.

Ik heb zin in 3 dagen met alleen kindlief, in een leuke omgeving, zonder allemaal gedoe en we moeten nauwelijks iets. We gaan het niet rustig aan doen, want we mogen lekker de hele dag in de efteling rondstekkereen. Tot 9 uur zowaar. Heerlijk de hele dag buiten en leuke dingen doen. Kindlief zal waarschijnlijk makkelijk slapen en dat alleen zorgt bij mij voor een hoop rust. Dan kan hij enigzins uitgerust richting school. Want zelfs na 5 weken zomervakantie is de vermoeidheid er nog lang niet uit. Hij ziet nu alweer heel erg op tegen school, waardoor hij weer niet kan slapen.
Maar hij kijkt wel enorm uit naar weer mogen judo-en en dan met een mooie groene slip op z'n band (die er al 2 maanden op moet, mamma!). Alles wordt weer een stuk normaler en regelmatiger. Ik moet er ook echt weer aan wennen. Weer hard studeren en weer echt harder werken. Maar het gaat weer vooruit!

4 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn kinderen na een paar jaar naar een andere school gedaan waarbij bleek dat de oudste 1,5 jaar achter liep. Hij heeft dat jaar op de nieuwe school zijn 1,5 jaar + dat jaar in weten te halen door de geweldige klik en inzicht van zijn geweldige juf toen.

    Heel veel plezier in de Efteling!!! Ben best wel een btje jaloers......geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ marbada: ik heb een ventje dat niet achterloopt, maar zeker een half jaar voorloopt. Zover als bekend is en ik thuis kan zien. (met medewerking van zuslief en moeders, die beide juf zijn) We gaan zien hoe het allemaal gaat lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi lottebees,
    hier ook al van in de kleuterklas ons de vraag gesteld: wat is er met ons venteke... hij is zo anders,... daar jaren gezocht wat het probleem was, tot we ineens van verschillende kanten de tip kregen : testen! Dus een heel herkenbaar verhaal van je hoor! Hopelijk vind je wel begrip met het stickertje, bij ons hebben we pas het begrip gevonden op een andere school...
    groeten van vanessa van Zuurstof blog

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook wij zijn al overgestapt... zonder tests. Mijn kind is heel normaal gelukkig, maar die school was gewoon ECHT stom (en te grote klassen en te gestresste en immer ziekzwakmisselijke lerares)
    Nu gaat ie graag en komt goed mee. Verbaal is ieder de baas *hihihi* waar heeft ie dat toch van???

    BeantwoordenVerwijderen