maandag 27 september 2010

Dag 3 - je ouders

Ja die heb je ook nog natuurlijk.
Nu heb ik hele lieve en gezellige hoor.
Maar ik ga ze niet met naam en toenaam hier vermelden.
Maar toch.

Moeders is van bouwjaar '58, juf bij middelbare school speciaal onderwijs en stiekem net zo creabea als ik. Komt het ook wel vandaan denk ik.
Ze heeft me met een jaar of 6/7 leren breien. (wat ik overigens pas 2 jaar terug echt weer opgepakt heb)
Ze is bij ons in huis altijd de stabiele factor geweest. Tot m'n 12 werkte ze niet en was dus veel thuis. Wat eigelijk best fijn was, omdat m'n vader veel weg was.

Mijn vader is ook van bouwjaar '58, maar dan een paar maandjes later.
Hi j is beroepsmilitair. Vroeger bij de marine en was daardoor vaak maanden achter elkaar weg. Ik ben hier vaak boos om geweest, want hij was er vaak niet bij mijn verjaardag en bij de verjaardag van m'n zus wel. (die is 2 dagen voor kerst jarig en met kerst was hij altijd vrij)
Hij zorgde ooit voor m'n fijnste verjaardag. Maar die komt later in het lijstje.
Op het moment werkt hij bij de luchtmacht en is doordeweeks nog altijd niet thuis, enkel in het weekend. Wat m'n moeder echt niet erg vind. We zijn tenslotte niet anders gewend.


Het regelen van Zomerkamp is al jaren de taak van m'n moeder. Zij zorgt dat alle kindjes die vanuit onze turnvereninging mee willen, ingeschreven worden en dat de ouders alle nodige en gewenste informatie krijgen.
Mijn vader daarentegen, die is jaren zelf meegegaan. Ik heb dus ook m'n eigen vader als leiding gehad. En net op die leeftijd dat je vaak je ouders net even niet wil kennen.
Maar wij hadden een oplossing. Die week was het gewoon m'n vader niet. Werkte prima.
En nog altijd ben ik daar een beetje de dochter van. Het begint minder te worden, maar erg heb ik het nooit gevonden.

De meeste van mijn vrienden vonden/vinden mijn ouders ook heel gezellig en leuk. Ze zijn best makkelijk. Nu kan het ook zijn, omdat ik op zich niet zo heel lastig was als puber (ik keek het af van mijn zus, hoe het vooral niet moest)

Maar al met al heb ik gewoon een lieve pappa en mamma, die mij veel geleerd hebben.
Zo heb ik, misschien onbewust, toch goed geleerd met geld om te gaan. Iets wat schijnbaar voor veel leeftijdsgenoten echt iets heel moeilijks is.
Er was thuis lang niet altijd geld voor allerlei dure dingen of ver weg vakanties. En eerlijk gezegd: ik heb er nooit aan gemist.

2 opmerkingen:

  1. Het vind het heel fijn als mensen kunnen zeggen dat ze het thuis goed gehad hebben.
    Ik kan ook zeggen dat ik uit een fijn en warm gezin kom.Ik ben zelf van 1959
    Lieve ouders.Ook mijn ouders moesten op de kleintjes letten,maar we zijn er niet minder om geworden Helaas is mij moeder te vroeg overleden,mijn vader is er nog wel maar ook weer niet.
    Na een infarct kan hij niet of nauwelijks meer praten.
    Maar ik zie dat hij blij is als hij mij ziet.
    Ik ben mijn ouders dankbaar voor wat en wie ik ben mede door hun.
    Gr Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ouders zijn heel belangrijk, zeker als je een prettige jeugd hebt gehad! Mooi dat je ze koesterd. Ook ik doe dat, zeker nu ik moeder ben waardeer ik ze als ooit tevoren.

    BeantwoordenVerwijderen