zaterdag 18 september 2010

Mo money...

Nu ik een kasboek bijhoud om te zien waar het geld heen gaat, merk ik dat ik daardoor veel bewuster nadenk over wat ik wil kopen.
M'n nieuwe winterschoenen worden een verjaarskadootje en hierdoor kan ik binnen het mij gegeven budget weer een slagje betere wandelschoenen aanschaffen. Die waarschijnlijk weer een 1 of 2 jaar langer meegaan. Dat is vooruitziend besparen.

Maar goed, dat kasboek hou ik netjes bij. Elke avond werk ik het bij, als het nodig is. Met elke week een budget van €110. Dat is namelijk wat er overblijft van de inkomsten na alle kosten. Nu is dat natuurlijk niet realistisch om dat te kunnen uitgeven, maar ik heb daarbij niet geteld dat ik ook werk en dat ik regelmatig extra heb. Nu heb ik in de 6 weken dat ik het nu goed bijhoud, al bijna een week aan geld over. Daarbij besloot ik in januari dat ik elke maand €150 mag uitgeven. Want tot op heden vrij goed gaat. En ik dus daarom sinds januari maar een keer of 10 heb gepind of geld opgenomen. Ik kan het doen van de extra's die ik heb. En eigelijk wil ik dat zo houden. Ik spaar echt belachelijk veel voor iemand met mijn inkomen. Dat kan omdat m'n uitgaven niet groot zijn(dankzij lieve pappa en mamma).

Ter illustratie:
Mijn inkomsten:
opvangtoeslag 118
kindertoeslag 84
zorgtoeslag 61
Kinderbijslag 76,67
voor Kleine Vent 150
stufie 541,54

Totaal: 1031,12

Mijn uitgaven:
verzekering 102,12
Kleine vent spaar 45
RVS (lange termijn Kind) 40
Sport 13,50
Telefoon 37
LAPTOP verzekering 11,99
KOW(opvang) 121,35
opleiding 139,99

Totaal: 542,45


Wat een verschil geeft van €488,76
Ik spaar meestal rond de €450 per maand.
Dus op m'n rekening is er elke maand geld over, want ik heb ook regelmatig een aantal uurtjes werken en allerhande klikprogrammaatjes.
Door m'n spreadsheetjes heb ik altijd precies bij de hand wat er echt betaald moet worden en wat er aan inkomsten is, plus het over van de maand ervoor. Ik heb altijd precies wat ik over heb.
Dat geeft echt rust. Ik kan namelijk nu al wat ik volgend jaar in ieder geval aan inkomsten en uitgaven heb. En met een kleine verandering heb ik alles zo bijgewerkt, mocht er iets veranderen.
Zo gaat de verzekering voor m'n laptop eraf. Scheelt niet zoveel per maand, maar het is nu echt niet meer nodig. Het verzekerde bedrag heb ik bijna bij elkaar gespaard en kan dus makkelijk een nieuwe halen, mocht het nodig zijn. Daar reken ik nog maar even niet op en laat m'n potje dan ook nog even doorgroeien. Maar die €11,99 per maand, die hou ik straks gewoon in m'n zak.

Ik goochel wat af met cijfers de laatste tijd.
Zo rekende ik al uit hoeveel uur ik moet werken om m'n inkomsten gelijk te houden aan het nu. Rekende ik uit wat ik kan verdienen als ik m'n gewenste aantal dagen werk. En dat ik dus echt niet moet zeuren over geld!

Ik geef mezelf 5/6 maanden om ervoor te zorgen dat ik inkomsten heb die de €270 opvangen die ik straks bij samenwonen ga missen. En hoe ik dat ga doen, dat is nog maar de vraag.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je reactie op mijn stukje over plastic. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet zie zitten om met een paar doorzichtige plastic zakken op m'n fietsje naar de containers te fietsen.

    Maar nu ik dat zo van jou hoor. Ideaal zeg die containers zo dicht in de buurt. Ik denk dat veel meer mensen meedoen met afvalscheiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je spaart inderdaad veel. Knap hoor. Je bent goed bezig!

    Puk

    BeantwoordenVerwijderen