zaterdag 25 september 2010

rekenen

Na even een klein rekensommetje, moet ik vanaf volgende week, elke 4 weken €10 minder gaan uitgeven.
Dan eindig ik op 1 maart op €50 per week.
En hopelijk zelfs minder. Er gaat €50 per week mogelijk zijn, maar liefst wil ik het nog verder omlaag brengen.
Mijn peildatum is 1 maart. Niet zomaar overigens, want voor m'n fotografie doelen stelde ik ook 1 maart. Op 1 maart ga ik terugkijken naar hoe het gegaan is en hoe het echt weer beter kan op lange termijn. Ik hoop dan iets van inkomsten te hebben met het fotograferen en dus niet meer dan €50 per week uit te geven.
Nu heb ik afgelopen 7 weken ook een week gehad waarbij ik €35 uitgaf, waar dus ook een middagje bioscoop bij zat. Maar ook alvast sinterklaaskadootjes. Ik kan het dus wel. Nu nog wat consequenter zijn.

Nu is schulden maken makkelijk en ze weer kwijtraken 10 keer lastiger. Dus als ik het kan houden op alleen een hypotheek, graag!
Dus was doe ik nu al om straks schulden te voorkomen (gedachten organiserend lijstje):
- niks op afbetaling kopen
- geen creditcard (soms lastig, qua internet, maar echt liever niet)
- ontzettend hard sparen
- proberen nu al zuinig te zijn met stroom en water
- al het overtollige materiale eigendom wegwerken (marktplaats en kringloop)
- langzaamaan een klein voorraadje spullen kweken (zeep, wasmiddel enz)
- zoveel mogelijk van de uitzet nu al stukje voor stukje kopen (en voor m'n verjaardag krijgen)
- Lid worden van een ruilkring
- proberen extra inkomen te krijgen op lange termijn met fotografie
- als uitzendkracht schoonmakertje spelen voor nu al extra inkomen.
- nu alvast sparen voor de studie van Kleine Vent.
- Hergebruiken van enveloppen en doosjes, voor verzenden van verkochte spullen.
- Bij alles wat je koopt, nadenken: is het nodig of niet? (het scheelt bij mij toch best in nutteloze dingen)

En heus vast nog wel meer. Wat ik dan nu even niet zo snel kan bedenken.
Ik weet dat er nog 10 keer meer te doen valt, maar ik doe m'n best. Het gaat al echt de goede kant op en zolang het de goede kant op gaat, is het in ieder geval goed.

Dus: heel hard proberen de kadootjes voor de sint goed te spreiden (voor 7 mensen is het best een uitdaging) en het niet te duur te maken. Ik heb wel een budget per persoon, dus moet ik me er goed aan houden. Gelukkig komen de lijstjes er al aan.
En moet ik ergens voor die tijd ook nog jarig worden...

1 opmerking:

  1. Goede gewoontes kweken vóórdat je een huis koopt! Had ik dat maar gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen