woensdag 6 oktober 2010

To School or not to School

Soms vraag ik me af waarom veel ouders hun kind op hun woord geloven.
Nu is het wel belangrijk dat je je kind het gevoel geeft echt naar hem te luisteren (dat doen is ook niet onhandig), maar verhalen van 'die deed dat en die deed dat', die zijn meestal met een korreltje zout te nemen.
Ik hoorde vandaag dat mijn kind een klasgenootje schijnbaar soms schopt of slaat. Ja dat mag natuurlijk niet en ik zal ook zeker eens even een gesprekje daar over hebben. De moeder vond het lastig om dat jongetje wel naar kindliefs feestje te laten komen, omdat kindlief last heeft van woedeaanvallen.
Nu was dat voor mij iets nieuws. Hij kan goed boos worden, wanneer hij wordt uitgelokt. En er zijn nu eenmaal een aantal kinderen die feilloos zijn zwakke plekken weten te vinden. Maar hij heeft geen woedeaanvallen. Hij heeft geen rode waas voor z'n ogen en weet zeker wel wat hij doet. Hij reageert niet altijd sociaal wenselijk, maar als ik soms kijk hoe die kinders spelen, is sociaal wenselijk ook ver te zoeken.
Hij mag dus wel komen, als ik er op zou letten dat kindlief aardig blijft. Ja ik laat m'n kind voor de leuk iemand meppen. Ik ben misschien jong, maar niet achterlijk.

Maar okay, even met de juf gesproken. Ja kindlief is wel eens wat aangebrand en reageert dan niet altijd even netjes. Maar het gebeurt regelmatig dat hij mikpunt is van wat pesterijtjes door wat ventjes en daar reageert hij op.
Nu wil het feit dat deze mannekes de hele groep jongens zowat 'onder controle' hebben en dat vriendjes worden met 1 bepaald jongetje schijnbaar van levensbelang is in de klas. En mijn kind heeft dat wel gezien daarmee. Hij wil geen vriendjes worden met dit jongetje, omdat dit ventje hem toch wel regelmatig pest. En ja als iemand dan gaat huilen of heel erg boos word, dan is het een leuk spelletje om te doen.

Gelukkig zijn er dit jaar juffen die niet gelijk helemaal spastisch reageren, net als vorig jaar.
Nu is het niet goed dat er geslagen en geschopt wordt en dat wordt dan ook heel erg duidelijk gemaakt. Maar het zijn kinderen en die dingen gebeuren. Daarbij wordt er gewoon ook nog een beetje rekening mee gehouden, dan Kleine Vent net 7 is en dus gemiddeld al een jaar jonger dan de rest van de klas.

Daar waar ik merk dat kindlief z'n emoties wat meer onder controle heeft, lijkt het op school langzaamaan weer een beetje uit de hand te gaan lopen. Maar zolang het op dit niveau blijft, dan kan ik er goed mee leven. Hij wil nog steeds naar school en hij krijgt, qua leren, meer ruimte om vooruit te werken met rekenen nu. Qua lezen blijkt hij ook net boven de ideale lijn te zitten en in de klas is er alle ruimte voor veel lezen.

Ik hoop dat er snel weer een gesprek komt met de mevrouw van buiten de school. Er zijn naar mijn idee erg veel verbeteringen ten opzichte van vorig schooljaar en er moet een afspraak gemaakt worden voor de test. Ik wil in januari gewoon weten waar ik aan toe ben en of het wijs is om kindlief niet naar een andere school te doen. Daar denk ik toch steeds meer aan. Hij past gewoon echt niet in die klas. Behalve dat het niveauverschil echt onwijs groot is, word hij niet echt geaccepteerd naar mijn idee. Het is misschien jammer van dat ene vriendje dat hij echt heeft, maar daar verzinnen we wel weer wat op. Die dan overigens weer in groep 3 zit en dus niet bij hem in de klas.
Ik denk zelfs steeds meer aan unschooling. Dat kan niet, omdat hij al wel op een reguliere basisschool zit. Maar ik word zo gek van al dat gedoe met al die moeders, die allemaal wel denken te weten hoe ik het moet doen. Van een compleet gebrek aan communicatie alweer. Hoewel ik daar wat meer hoop in heb dit keer, met nieuwe juffen en nieuwe IB-er.
Ik merk zo erg dat kindlief zo ontzettend graag alles wil weten. Het liefst van alles. Hij leest tot mijn verbazing ookal een beetje engels.
Maar unschooling is niet geschikt voor ons, juist omdat kindlief meer moeite heeft met kinderen, dan met leren. En ik zou dat niet trekken. Ik heb echt tijd nodig zonder kind.

Maar we wachten het wel weer af. Als ik voor de herfstvakantie nog niks gehoord heb, ga ik daarna toch maar eens vragen wanneer dat gesprek nou gaat zijn.

1 opmerking:

  1. Poeh, lastig zeg!
    Hoop dat je iemand vindt die je kan helpen hiermee. Enne, commentaarten; ene oor in, andere oor uit. Tuttebellen. Tssss.

    Groetjes van mij, formally known as B.uf

    BeantwoordenVerwijderen