zondag 5 december 2010

Nooit echt lenen.....

Sinds ik weet dat ik dus vanaf januari voor zeker een half jaar werk heb, maar wel in amerika uitbetaald krijg, ben ik aan het zoeken geweest naar een goede (lees goedkope) manier om dat geld dan hierheen te krijgen.
Dat wordt dus een creditcard.
Maar niet zomaar eentje.
Ik heb namelijk iets tegen creditcards. Je betaald ermee en moet het achteraf (met rente) wel echt van je rekening afschrijven. De verleiding om er dus veel mee uit te geven is groot.
Dus ik wilde niet zomaar een creditcard.
We vonden een goede en goedkope manier om het geld hier te krijgen, met een creditcard.
Een prepaid creditcard.
Ik kan er gewoon mee pinnen bij geldautomaten (voor fatsoenlijke tarieven) en ik betaal voor de kaart als ik geld op de rekening heb staan. Staat er geen geld op, betaal ik niet, maar kan ik de kaart ook niet gebruiken.
Daardoor kun je niet meer uitgeven dan je hebt.

Dat probeer ik zoveel mogelijk overal vol te houden, dat niet meer uitgeven dan je hebt.
En tot op heden heb ik dat nog altijd kunnen volhouden. Het is wel eens puzzelen geweest, maar ik heb nog nooit 1 dag schuld gehad. Ik kan niet rood staan en had dus tot voor kort geen creditcard.

Maar die creditcard levert dit keer wel veel voordelen op. Ik wil al tijden een 'uitbreiding' van Het Schaap richting Etsy. Maar daarvoor was een creditcard nodig en die vertikte ik aan te schaffen. Maar nu heb ik er eentje en zodra daar een redelijk bedrag op staat, klim ik in m'n laptop en gooi een Etsy shop de lucht in.
Ik zie de voordelen in van dit hele gebeuren.

En dat sparen met het geld dat ik verdien, dat gaat misschien niet zo erg hard. Ik wil namelijk graag even wachten tot er een goede wisselkoers is. Dat scheelt me aanzienlijk euro's.

En met deze maand niet erg veel gespaard te hebben en in januari wel grote uitgaves, moet ik toch wel lekker aan de bak met minder uitgeven. De controle moet weer een stuk meer terugkomen. En er moet zoveel mogelijk gaan binnenkomen! Dat is mijn doel om voor eind januari op orde te krijgen.
De planning is dat we ergens april gaan verhuizen (tenminste, dan ga ik serieus reageren op huizen, tenzij er een heel leuk huisje voorbij komt) en dan wil ik alles helemaal 100% op orde hebben. Dan moet er genoeg spaargeld staan om ervoor te zorgen dat ik mezelf kan redden, mocht het misgaan.
Nu weet ik dat dit eigelijk wel een heel groot iets is om te vragen, want ik wil graag een jaar huiskosten als reserve hebben. Dit zou neerkomen op €7500. Dit haal ik nooit, maar ik ga het zeker zoveel mogelijk proberen. Er staat al €1800 vast tot begin april. Dit wil ik minimaal verdubbelen op de bijbehorende spaarrekening. Dan moet ik ook nog m'n gewone spaarrekening weer aangevuld krijgen, want die gaat in januari leeg om m'n zorgverzekering in 1 keer te betalen.

Met werk erbij, dan moet het lukken om voor eind april een 2e €1800 te krijgen en om m'n internetsparen weer aan te vullen. Tot die tijd ook zoveel mogelijk dingen zien aan te schaffen (binnen mn budget) voor een eigen huis. Dat scheelt straks in kosten. Maar ik zou graag dat bedrag van €7500 hebben. Die zekerheid dat wat er ook gebeurt, ik gewoon zelf dat huis kan blijven betalen.

Inmiddels heb ik 3 verhuisdozen vol aan klein spul (bekers, glazen, servies, bestek enz, maar ook doos met shampoo, tandpasta, pasta's en rijst enz..) en zo langzamerhand krijg ik te weinig plek om dingen goed neer te zetten. Dus moet ik eens een schifting gaan maken en een doos of 2/3 richting kringloop brengen. De dozen kan ik weer goed gebruiken voor meer opslag van dingen die ik WEL nodig heb.

3 opmerkingen:

  1. Etsy is echt een goed idee!! Je begint een echte ondernemer te worden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook geen fan van creditcards. Wel lastig dat je zo uitbetaald krijgt. Het overmaken naar je gewone rekening daar betaal je natuurlijk geld voor met de wisselkoers. Zoals je het beschreven hebt klinkt het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is wat lastig dat het uit amerika komt. Maar tegelijk ook wel handig, omdat ik ook af en toe wel in amerika dingen bestel. Dat scheelt dan dubbel.
    En het voordeel van deze creditcard vond ik het prepaid stukje en dat ik dan nu wel bezig kon gaan met een Etsy shop. Dat wilde ik al best lang. Dan kan ik internationaal.

    BeantwoordenVerwijderen