donderdag 20 januari 2011

Nieuwe regelgeving vaag

Ja. Ik merk aan alle kanten dat ik vind dat de nieuwe regelgevingen dit jaar alleen maar vager zijn geworden. We zijn bezig met een huis, op wat voor manier dan ook. Maar de regels voor een huurhuis als voor een koophuis zijn allemaal maar strenger/vager geworden.
Want waar komt dan die grens voor het sociaal wonen te liggen? Dat is voor ons dan niet onhandig om te weten, want als het daadwerkelijk die €33000 wordt, dan wordt het weer zo'n grensgeval. Daar zitten we niet zo op te wachten. Sparen voor een koophuis terwijl je in een huurhuis woont, wordt dan al bijna geen optie meer. Maar die grens is zo vaag. Europees gezien is €33000 vast een goede grens. Maar voor Nederland is dat niet erg haalbaar.

De hypotheekmarkt is natuurlijk ook helemaal in de stress. Want mensen kunnen het ineens niet meer betalen (slecht gerekend vaak merk ik dan. Uitzonderingen daargelaten) Dus wat doen banken? Die stellen de eisen voor een hypotheek een stuk strenger, met hulp van het kabinet. Niet een slechte ontwikkeling, je moet veel mensen nu eenmaal voor zichzelf in bescherming nemen. Maar het zaait wel een boel onduidelijkheid. Waardoor de huizenmarkt nog meer op z'n kont komt te liggen dan het als is. Ik zeg: economisch lijkt me dat erg onhandig. Maar ik ben dan ook geen econoom en heb er vast niet genoeg verstand van.

Maar zo zou er een hele grote groep zijn die dus geen recht zouden hebben op een huis via sociaal huren, maar ook geen koophuis kunnen betalen. Dat is hier dan niet helemaal aan de hand (ik woon nu eenmaal in het zwarte gat van nederland) Maar stel je voor dat je in de randstad woont.
Dan betaal je al snel zo'n €600/700 per maand aan huur, voor een klein huisje. En dan zit je niet echt in de grotere steden.
Wil je een hypotheek krijgen met bijvoorbeeld inkomsten van  €34000 per jaar, dan kom je in de huidige markt echt niet veel hoger dan €136000. In mijn uithoek kan je daar een leuk huisje van kopen. Maar in de randstad/brabant/utrecht enz is dat echt geen optie. Dan heb je misschien een studio of een 1 slaapkamer appartementje.

Maar mijn dillema is nu: een huis huren is een optie, op dit moment, maar een huis met 2/3 slaapkamers is lastig te vinden hier. (2 slaapkamers is wel te doen, maar een 2e slaapkamer van 2,5 bij 2 ofzo is echt te klein voor of een groot of voor kindlief) Een huis kopen is een optie, maar blijft een beetje een riskante operatie. We zouden dan waarschijnlijk een klushuis hebben (niet extreem overigens) Zo'n voormalig huurhuis ofzo. Veel werk, maar zelf te doen. Maar het riskante aan die operatie zou zijn, dat het op 1 salaris moet. Wat niet erg is, maar we moeten het doen met 1 voorlopig. Dus budget is al een stuk kleiner.
Er is namelijk nog altijd geen bedrijf gek genoeg geweest om mij WEL aan vast werk te helpen, dus dat tellen we compleet niet mee. Wat voor onze financiƫn handig is, maar de bank vind het minder leuk.


Anywees, voorlopig is het weeer afwachten. En ben ik nog steeds afhankelijk van anderen.
Ik zou natuurlijk kunnen zeggen: doe mij zo'n sociaal huurhuisje met 2 slaapkamers en ik doe het lekker zelf met zoonlief. Maar ik weiger een uitkering aan te vragen. Dan zou ik er misschien wel recht op hebben, maar ik hou er niet van als andere mensen over mijn inkomsten kunnen beslissen. En ik ken mezelf te goed. Dan word je lui en doe je helemaal niks meer. Tenminste, zo werkt het bij mij. Ik moet nu hard werken om m'n spaargeld aangevuld te krijgen. Ik hoef me geen zorgen te maken over de rekeningen die betaald moeten worden nu, waardoor ik hard kan sparen. Maar mijn doel om binnen 4 maanden m'n complete spaargeld aan gevuld te hebben, blijkt lastiger dan gedacht. Dus moet ik hard werken ervoor. En dan is het geld wat er is, ook echt van mij.


Zo, weer eens een lekker wazig verhaal van mij. Ik denk namelijk een beetje van de hak op de takkerig. Dat doe ik ook met alles. Gelukkig uiteindelijk wordt alles wel gedaan hoor en ook nog op tijd ook.

1 opmerking:

  1. Je vriend heeft een leuk inkomen. Meer dan de mijne ;)

    BeantwoordenVerwijderen