woensdag 9 februari 2011

the only way is up

Hoewel m'n budget deze week helemaal naar de maan is, de begrippen die ik moet leren voor maandag op 1 of anderen manier niet in mn hoofd blijven zitten en het verdorie vannacht alweer gevroren heeft, ben ik toch wel goedgehumeurd.
Vanmorgen hoefde er niet gehaast te worden om op tijd te zijn voor de bus richting zwemles (die al om kwart over 8 gaat, normaal zijn we dan thuis nog niet eens weg). Alles was al in de tassen gedaan en Kleine Vent had er zin in vandaag (ja dat zwemmen altijd, maar dat opstaan eigelijk zelden)
Op school nog even met een moeder staan praten. Arm mensje, ze raakt altijd zo snel in paniek als ze iets niet precies weet, maar ze is wel zo chaotisch dat dit toch wel vaak voorkomt. Zoonlief heeft gewoon een bord voor z'n kop, die interesseert het volgens mij nauwelijks.
De was hangt alweer op. Ik doe het redelijk goed met het niet in de droger stoppen van de was. afgelopen week stond de droger 2 keer aan, door moeders. De rest van de was belandde netjes op het wasrek om te drogen. Wat mij deed realiseren dat ik nog een goed wasrek op m'n lijstje moet zetten voor eventuele verhuizing.

Maar waarom m'n humeur niet erg stuk kan vandaag: Ik was gisteren aan het passief leren (erg passief, viel bijna in slaap) toen de mevrouw van het uitzendbureau belde. Of ik nog steeds voor ze kon werken. Ja hoor, dat kan natuurlijk. Afhankelijk van de dagen moet dat geen probleem zijn. Maar het ging om 5 dagen in de week. Elke dag van 10 tot 2. Ideale tijden voor een moeder met schoolkind. Ik zou enkel voor de woensdag iets moeten regelen. Maar als ik het deze week nog weet dan kan ik dat per half maart wel regelen. Dan zit ik maar 1 woensdag moeilijk.
Maar dat zou allemaal wel betekenen dat de kans goed aanwezig is dat ik dus per maart 20 uur per week ga werken. Dat was gelijk: ja dag studieplanning. Zolang ik thuiswoon is 20 uur per week werken en zo'n 30 uur studeren geen haalbare optie. Bij een verhuizingen zou dat in theorie wel kunnen. Dan kan ik elke avond er weer een paar uur aan zitten. Dat is nu vrij lastig, met allemaal mensen in huis die tv kijken en vanalles van je willen weten. Is heel gezellig, maar voor je concentratie niet geweldig.
Maar die verhuizing zit er toch wel een beetje aan te komen. We gaan over 1,5 week kijken naar een appartementje wat voor ons nu, net groot genoeg zou zijn. Ik riep steeds: geen huis kopen als je er over 1,5/2 jaar weer uit moet! Maar dit huisje is zo goedkoop dat huren duurder is. We vallen straks niet meer in de groep die aanspraak kan maken op sociaal wonen, dus wordt het vrijemarkt huren. De prijzen liggen dan gelijk boven de €600 voor een flatje dat groot genoeg is voor ons.
Dit huis zou, inclusief bijdrage VVE water en gas (die bij die bijdrage in zit) uitkomen op net over de €600. Niet heel spannend natuurlijk, maar wat er zo leuk aan is: het huis is in theorie nu al meer waard dan dat we er voor zouden betalen. Nu al! Er staat een gelijke flat (zelfde plek in het blok, zelfde afmeting, zelfde afwerking) te koop een blok verder voor zo'n €25000 meer. Na enig onderzoek blijkt de flat waar wij gaan kijken al sinds 2008 te koop, tussendoor verhuurt geweest en nu willen ze er blijkbaar toch echt vanaf.
Maar we gaan eerst kijken. Het moet allemaal wel okay zijn. Het is ver onder het mogelijk budget en dus zouden we elke maand nog overhouden om te sparen (ja okay, vriendlief dan. Als ik niet werk, dan hou ik weinig over) Maar we besloten wel al dat het handig is als je kan sparen voor een volgend huis. Waarvoor het budget waarschijnlijk groter gaat zijn dan dat we nu hebben en met een beetje spaargeld en overwaarde erbij, zouden we ineens over een jaar of 2 een groter huis kunnen kopen dan dat we nu kunnen.

En eigelijk ging ik er niet over bloggen. Maar ik loop al een week rond met dit huis (ik vond het 1,5 week geleden pas) en ik ben er zo enthousiast over. Want dit zou voor ons wel eens de ideale tussenoplossing zijn. Wel geen tuin en klein huisje, maar eigen huisje.

Vooralsnog: eerst maar eens tentamen halen maandag. Daar moet ik nu even hard voor werken.

5 opmerkingen:

  1. Ow, spannend met dat huisje, kan dus snel gaan nu ineens ;) En dan kan die baan misschien ook nog. Het is een teken! ;)

    Succes met je tentamen voor nu dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, ineens kunnen dingen heel snel gaan hè.
    Maak de juiste overwegingen!! Kijk ook goed in de buurt rond en informeer naar mogelijke bestemmings- en bouwplannen zeker als je het over 2 jaar alweer wilt verkopen. En natuurlijk maak je ook nog eerst even dat tentamen goed ;-))
    Ik duim voor jullie hoor suc6!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het bestemmingsplan voor de wijk waar de flat is, is voorlopig geen veranderingen. Enkel komt ernaast een mooie, dure wijk te liggen. Dus het uitzicht wordt in ieder geval stukken beter dan de bouwplaats die er nu naast ligt.
    Ik had al navraag gedaan bij een aantal bekenden die al in het gebouw wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf! Spannend hoor, laat je even goed voorlichten (en ga de buurt eens in om te kijken wie er allemaal wonen en misschien hebben zij nog wel tips)!

    Nog een keer gaaf! van die baan! Ben heel erg benieuwd of je het gaat doen. Het zijn inderdaad wel heel erg fijne tijden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volop nieuwe kansen! De sterren staan zeker goed voor jullie de komende maand.
    Is er wel een balkonnetje of parkje voor de deur waardoor je (op kleine tussendoormomenten) even je broodnodige zon en vitamine D kunt opsnuiven? groet van Florijn

    BeantwoordenVerwijderen