vrijdag 11 februari 2011

Overlopend hoofd


Met het gevoel alsof m'n hoofd helemaal volloopt met allerlei dingen die er nu even niet toedoen, maar stiekem wel binnenkomen, moet ik wel gewoon m'n hele tentamen leren.
En wonderbaarlijk genoeg gaat het beter dan verwacht. Dus stamp ik vandaag en komend weekend nog lekker even door en gooi ik maandag even de herhaling erin.
Ik stampte de afgelopen 2 dagen al ruim 40 begrippen in mn hoofd. En het blijft redelijk hangen inmiddels.
Ik kan niet alle begrippen leren, daarvoor zijn het er gewoon teveel. Dus kies ik uit welke mij belangrijk lijken en die stamp ik er helemaal in. Als ik alles had willen leren, had ik 2 maanden geleden moeten beginnen met elke dag een rijtje in mn hoofd stampen en hopen dat het lang genoeg blijft hangen om nog terug te halen voor het tentamen.
Helaas denk ik dat soort dingen altijd achteraf en dat heeft ook best nog wel voordelen. Ik heb alles maandag nog vers in mn hoofd en hoef het niet van ver weg te halen.
De discipline van het leren kruipt er zowaar helemaal in. Die ik voorheen dus noooit heb gehad.
Ik leerde niet op de basisschool, niet op de middelbare school en ook niet bij m'n MBO opleiding. Alleen hier gaat dat gewoon ff niet op. Omdat ik dus alles zelf moet doen en niet uren achter elkaar moet/kan luisteren naar mensen die de belangrijke dingen in allerlei vormen blijven herhalen. Waardoor het prima in m'n hoofd blijft hangen, zodat ik niet of nauwelijk hoef te leren.

Maar met vandaag nog eens 8 begrippen erbij om erin te stampen, moet ik straks weer actief aan de bak. Elk begrip wat er meer in blijft zitten, is mooi meegenomen denk ik dan. Dat is er weer eentje die ik dan morgen niet hoef te stampen.

En nu is de kunst om dit de komende 6 maanden zo vol te houden, die discipline. Dan komt het met die studie prima in orde. Als ik tenminste m'n tentamen haal maandag, want anders zou m'n planning compleet in de soep lopen.


Met het budget gaat het eigelijk best prima. Ik krijg er volgende week weer een bedragje bij van een klikprogrammaatje en vandaag haal ik het eerste geld van m'n rekening uit amerika. De koers staat redelijk gunstig vandaag, tenopzichte van de afgelopen 3 weken, dus ik denk: ik ga er gewoon voor. Niet alles eraf halen, maar een stuk, zodat ik later ook nog wel wat heb staan. Ik heb nu niet alles nodig ook.
Helaas kost m'n tentamen maandag natuurlijk ook wel geld (dit is echt m'n eigen schul overigens, alle volgende tentamens gaan me gewoon niks kosten besloot ik) Maar die schrijf ik bij studiekosten en niet bij m'n budget. Normaal gesproken kost een tentamen me namelijk niks, maar door m'n eigen stomme hoofd had ik hem al eerder eens ingepland en toen kon het uiteindelijk toch niet. Dus had ik al een tentamendag staan. Pindakaas en dom natuurlijk. Gebeurt me geen 2e keer.
14 maart het volgende tentamen en daarvoor op 3 maart nog een praktijkdag. Dus voorlopig nog wel ff druk ermee. Maar ik heb er eigelijk wel erg veel zin in.

2 opmerkingen: