dinsdag 15 maart 2011

Chocoladeganache receptje

Voor de chocolade mensen (en floortje, die het graag wilde weten)
Ik gebruikte dit recept voor de chocoladevulling:
Ingrediënten
  • 300 gr. chocolade (puur, melk of wit)
  • 300 ml. slagroom (125 ml. als je witte chocolade gebruikt)
 Werkwijze
  • Hak de chocolade in kleine stukjes.
  • Verhit in een steelpannetje de slagroom tot net aan de kook.
  • Zet het vuur uit en roer er beetje voor beetje de chocoladestukjes doorheen, totdat alle chocolade egaal is gesmolten.
  • Je kunt het vuur gewoon uitlaten, de pan is warm genoeg om alles te laten smelten.
  • Daarna helemaal laten afkoelen.
  • Met de mixer opkloppen totdat het wat dikker en romiger eruit ziet.

 Maar ik gebruikte van alles wat minder, want ik had maar een klein taartje. En maakte ik er dus puur met poedersuiker van, want het werd toch wel erg bitter (nogal heel erg puur genomen) Uiteindelijk was het stiekem toch wel erg lekker uitgevallen.

Waarbij dit recept niet door mezelf bedacht is, maar wat ik prima van internet plukte (kijk maar eens hier!)

En daar kun je nog bergen andere recepten vinden voor vullingen, taarten en wat nog meer.

Inmiddels is het chocolade laagje op en rest er enkel nog een dun laagje cake met een beetje aardbeienprutje. Waar ik zoonlief uitermate mee kan verwennen, gezien zijn voorliefde voor alles wat zomerfruit is. (Volgens mensen hier at hij geen aardbeien vroeger, maar was het inademen) 

Verder heb ik vandaag eens geen plannen. Nouja, ik MOET niks vandaag. Alleen zoonlief straks weer van school halen. Dus wat doe je dan? Dan ga je schoolwerk plannen. Tenminste, dat denk ik zo.
Ik plande namelijk gisteren een hertentamen voor 4 april en een compleet nieuw tentamen op 9 mei. Dus moet ik weer aan de slag. Voor die tijd moeten er nog 2 opdrachten en een verslag af zijn. En ook nog iets met leren voor het tentamen. Lijkt me ook handig.
Verder ook nog maar wat praktijkdagen plannen mocht het lukken. (er komen soms zomaar dagen bij, waarop je bepaalde praktijkmomenten kan plannen) Het gaat allemaal toch best de goede kant op. Ookal ga ik het echt nooit voor september halen, dat eerste jaar. Ik ga er zeker een goede poging voor doen.

4 opmerkingen:

  1. Alles van chocolade vind ik heerlijk!

    Hoe heb jij TenPages ontdekt? Ik vind het echt een vondst zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, dank je wel!
    Laat jij het mengsel afkoelen tot het kamertemperatuur is? En laat je het dan gewoon in de keuken staan of in de koelkast? En als laatste; hoe lang geef je het afkoelen de tijd?
    Ik heb een tijdje geleden ook ganache proberen te maken, maar toen wilde het niet opstijven. Misschien te kort gewacht of te veel chocolade...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het duurt echt een berg lang voordat het een beetje stijf is. Mijn kunstje is het een heel eind opkloppen, als het afgekoeld is (gewoon op ut aanrecht) en daarna in de koelkast zetten. Dan stijft het nog verder op, zonder dat je echt een lamme arm krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, goed idee. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen