vrijdag 20 mei 2011

I told you so..

Waarom moet alle bureaucratie in nederland zo lastig zijn.
Ik ben bezig met uitzoeken wat nu precies alle kosten gaan zijn op gebied van gemeentelijke belasting en waterschapsbelasting. Maar nergens kan ik concreet vinden wat de bedragen zijn (ozb daargelaten natuurlijk, want das huisafhankelijk enzo). Waardoor ik niet echt een duidelijke goede inschatting kan maken daarover. Dat is natuurlijk enorm lastig, naar mijn mening. Want we hebben geen gidsje gekregen waar alles in uitgelegd staat. We hebben namelijk geen eigen huis nog. Nodeloos ingewikkeld en uitzoekwerk. Dus dan maar even de hulptroepen inschakelen. Het komt wel goed, maar het moet makkelijker kunnen denk ik.

Maar goed!
Gisteren de eerste van 2 gesprekken op school. Met een leerkracht, de Ibmevrouw en een mevrouw van buitenaf (die school dan helpt met 'moeilijke' kinderen) Het voelde een beetje als: I told you so!! Mijn kind is niet bedeeld met een stoornis, maar met een goed stel hersenen.....
Wonder boven wonder kon er ineens vanalles geregeld worden. Hoe het er nu voor staat is: Kleine Vent krijgt binnenkort een weektaak voor z'n rekenwerk. Daardoor mag hij zelf bepalen hoe hij tijdens de rekenles alles indeelt, zolang het werk op vrijdag aan het eind van de les maar klaar is. Daarbij heeft hij ook de optie om op 2 momenten even achter de computer te rekenen (wat hij helemaal geweldig vind) en er komt nog een tweede extra optie bij van een andere en moeilijkere rekenmethode. Door deze manier van werken kan hij ook prima zelf kiezen of hij de instructie meeluistert of gewoon aan het werk gaat.
Als het allemaal goed gaat met de weekplanning bij Kleine Vent, is het plan eigelijk wel om dus met meerdere vakken (waar mogelijk) op deze manier te werken. Dit zou pas volgend schooljaar worden (niet geheel vreemd met nog 7 weken school te gaan) Ik heb gezegd dat ik het prima vind en benieuwd ben hoe het loopt. Ik heb wel een aantal eisen gesteld over de manier van werken met de weektaak. Wat ook weer prima ontvangen werd. Ik snapte er niks meer van, maar er word nu iets gedaan wat waarschijnlijk wel effect gaat hebben. Iets van effect in ieder geval.

Ik heb ook voorgesteld dat vanaf volgend schooljaar, wanneer zaakvakken als geschiedenis en aardrijkskunde erbij komen, hem meer uitdaging te geven door middel van verdieping of combineren van vakken. Hij mag al een soort cursus spaans gaan volgen dan. Maar ik wil graag nog wel iets meer. En met geschiedenis heb je hem zo mee. Hij vind het heerlijk. Dus dat lijkt me dan een uitgelezen kans om hem op een soort projectbasis meer ermee te laten doen. Maar daar waren we het nog niet helemaal over eens.
Dat komt allemaal wel. Slag 1 is er tenminste.

3 opmerkingen:

  1. hey wij betalen hier voor 3 personen 455 euro aan gemeentelijke belasting(niet eigenhuis) en daarnaast 24 euro per maand aan waterschapsbelasting, hoop dat je er wat aan hebt. is in zeewolde trouwens.

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goede vooruitgang!
    Fijn dat kleine vent nu meer op zijn eigen tempo mag doen.
    Meteen een weektaak is best pittig, ik hoop dat ze hem hier wel een beetje mee begeleiden in het begin. Maar wat heerlijk dat hij nu in zijn eigen tempo mag werken.
    Verdiep je ook eens in bottum up en top down leerstijlen. Veel kinderen leren dmv bottum up, begaafde kinderen vaak dmv top down.

    BeantwoordenVerwijderen