vrijdag 10 juni 2011

Bladluis!!

Vandaag betrapte ik een partij bladluis op m'n mooie groenteplanten.
Die moeten er dus niet opzitten. Er zijn niet genoeg lieveheersbeestjes om die allemaal weg te krijgen denk ik zo, dus ben ik gaan zoeken naar een oplossing.
Ik ben namelijk niet van chemische rommel, want juist daarom wil ik graag eigen groente.
Ik vond allerlei handige middeltjes. De grootste truuk is dus: water op die beesten spuiten.
Je kan vanalles bij dat water doen, van sigarettenpeuken of aardappelschillen erin laten trekken tot groenezeep/spiritusmengsel. En ik ga het zeker dit weekend nog wel gebruiken.
Op een groene manier proberen die nare bladluis weg te krijgen. Want hoewel die beestjes natuurlijk ook moeten eten, dan moeten ze dat wel op andere planten dan mijn groenten doen.
Ik wil graag dat ik deze zomer lekkere groente uit eigen tuin heb.
Gelukkig zijn die nare bladluisbeestjes beperkt tot 1 van de bakken. De andere 2 zijn nog helemaal 'schoon'.

Tussen het klussen door gaat het vast wel lukken om die beestjes weg te krijgen. Ik neem dit weekend ook gelijk wat plantjes mee naar het nieuwe huis. Die mogen dan op het balkon verder groeien. In een grotere bak, met extra voedsel.

1 opmerking:

  1. Balen van die luis... irritante dingen. Bij mij waren ze trouwens binnen een paar uur dood nadat ik ze het ingespoten met het volgende mengsel:

    Wat brandnetels (met handschoentjes he :)) plukken, kokend water erop en een dopje groene zeep (vast of vloeibaar) erbij. Nachtje laten trekken (of een dagje) en even zeven.

    Misschien heb je iets aan de tip?

    BeantwoordenVerwijderen