dinsdag 28 juni 2011

Voor het laatst.

Vandaag voor het allerlaatst de krant betaald.
Vanaf 1 oktober heb ik geen papieren krant meer in huis. Wat lekker is, want het geeft veel minder afval en rommel in huis.
Ik vind het heerlijk om smorgens met een kopje thee de krant te lezen.
Maar toch op gezegd. Want wanneer doe ik dat nu? Ik ben meestal gewoon druk bezig met andere dingen en de krant lezen schiet er dan toch vaak bij in. Dus dan mag de krant gewoon weg.
Tijdens de zomer nog wel lekker de krant. Dan is er ook nog tijd voor.

Dat is het begin van de kleine besparingen voor het nieuwe huis. Het gaat me zo'n €78 per 3 maanden schelen.
Dat is dan wel maar €26 per maand, maar voor die €26 kan Kleine Vent 2 maanden sporten. Dan liever sporten natuurlijk. Ik merk dat ik wel vaker dingen uitreken op die manier. Even omrekenen naar iets wat ik wel belangrijk vind.
En ik weet dat er in augustus/september een redelijk bedrag richting hobby en school gaan verdwijnen. De keuze voor een andere school brengt ook een berg meer kosten met zich mee. Dat weet ik al een tijd, maar het weegt voor mij niet op tegen de voordelen. Dus dat moet gewoon. En Kleine Vent gaat naar muziekles. Hij gaat leren noten lezen en dat soort dingen. Dat vind ik gewoon enorm belangrijk. Hij is gek op muziek en muziek maken en als je noten kan lezen wil het makkelijk zijn. Maar die uitgave komt er wel bovenop.
In totaal ongeveer €1000. Maar dat heb ik gespaard. Dus het geld is er wel. Maar toch voelt het als veel geld. Om even terug te rekenen naar de sport: daar kan Kleine Vent ruim 6 jaar van judo'en.

Overigens bleek ook weer na een berg rekenwerk en uitzoekwerk, dat de inductieplaat alsnog blijft en dat er alleen een oven bij moet. De kosten zijn namelijk vergelijkbaar met gas ontdekte ik en als je dan wel de kosten voor een nieuwe plaat heb, dan ben je natuurlijk duurder uit. Grote Vent vind het allemaal prima, daar waar onze pannen prima op inductie kunnen. Dus de inductieplaat blijft alsnog. Ik moet er maar gewoon aan wennen denk ik dan.
Dat maakt wel dat het budget voor de keuken weer terug naar beneden kan. De deurtjes moeten opnieuw gehangen worden, er moet een viezertje en een oven bij, er moeten spotjes in het plafond komen (we hebben nu geen licht inde keuken) en er moeten wat stopcontacten bij (met 1 in een keuken is het niet zo handig). Gelukkig kunnen we alles zelf en dat scheelt al een berg.
Maar waar we eerst dachten dat de keuken niet zoveel zou kosten, blijkt alles minder waar te zijn. 2 van de 3 slaapkamers kosten vrijwel niks, enkel een bak blauwe verf en een paar rolgordijntjes.
De woonkamer wordt voorzien van een verstevigde muur, nieuwe verf en nieuwe vloerbedekking. De 3e slaapkamer krijgt ook een verstevigde muur, nieuwe verf en ies voor het raam. De hal daar moeten we nog even over denken. In ieder geval schilderen.

Vooralsnog, we gaan dus gewoon naar de ikea om te kijken voor een bed en een bank en dergelijke dit weekend. De kans is namelijk redelijk groot dat er een periode van 4/5 weken is voor het bezorgt word, wanneer je iets moet bestellen. Dan zijn de slaapkamers en de woonkamer al wel klaar.
Ik heb er wel zin in.
Hopelijk regent het niet teveel en te lang vandaag, dan kan ik nog even wat spullen halen.


Oohja: ik mikte ook een klein blokje voor m'n grote doel van €5000 voor 1 juni 2012. De teller telt af en hopelijk staat die zo snel mogelijk op €0

2 opmerkingen:

  1. Ik heb gekozen voor een inductieplaat in onze nieuwe keuken en ik vind hem super! Is net zo snel regelbaar als gas en als bijkomend voordeeltje dat je met schoonmaken er alleen maar met een keer overheen hoeft te vegen met een doekje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook super blij met inductie. Makkelijk schoonmaken, en één van mijn kinderen is niet zo handig, en dan is dit veel veiliger dan gas of "gewoon" elektrisch. Ze legde wel eens ineens haar hand op de plaat (deed ze ook toen we nog gas hadden), maar inductie is gelijk afgekoeld.
    Wel op letten, dat de bodem van een pan helemaal glad moet zijn. Ik had een snelkookpan die op zich op inductie kon, maar die ik eerst wel jaren op gas had gebruikt. Dat ging dus niet meer. En ook kringlooppannen kun je dus niet kopen.
    Tip van de week: Ikea heeft een hele goede pannenset (iets met 365), geschikt voor inductie en best betaalbaar voor goede pannen.
    Van een kok in een toprestaurant hoorde ik trouwens, dat zij vreselijk graag met inductie werken, omdat het net zo direct werkt als gas, alleen alles kookt wel veel sneller.
    Succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen