zondag 31 juli 2011

Goed idee en goede aanbieding

Dankzij een geweldige tip van Zuinig Aan ga ik morgen toch even langs de ANWB om even te kijken voor een paar wandelschoenen en een paar goede slippers. De prijzen zijn echt heel fijn voor m'n portemonnee en de schoenen zijn goed. Dan kan ik voorlopig vooruit met alle schoenen die ik heb.
 M'n wandelschoenen kunnen nog wel een jaar mee, maar als ik ze natuurlijk vaker afwissel, gaan ze langer mee.

Voorlopig gaat er al genoeg geld zitten in het in orde maken van het huis. Ik probeer op allerlei dingen al een beetje vooruit te lopen. Als ik nu kan zorgen voor een extra paar goede schoenen of een jas voor Kleine Vent, dan scheelt dat straks weer wat geld. Nu heb ik nog elke keer wat over, maar straks natuurlijk niet meer.
Ik heb in het nieuwe huis ook al een blikje (zo eentje die ik van m'n werk meeneem, om ze te redden van de prullenbak) staan waar ik regelmatig wat kleingeld in gooi. Alvast voor de boodschappen.
Ik probeer ook alvast allerlei adressen te vinden, waar dingen goedkoop te krijgen zijn. Al het voorwerk wat ik nu al kan doen, scheelt me dure leertijd straks.
Samen met m'n moeder ga ik me inschrijven voor een volkstuin. Hopelijk hebben we dan volgend jaar een echte moestuin. Daar kunnen we dan allerlei lekkere groente en fruit in kweken. Ik doe het enorm graag (daar waar hier de tuin nu vol staat met spruiten, boontjes, doperwten, bietjes, komkommers, tomaten en aardbeien) En eigelijk kan het niet goedkoper en milieuvriendelijker. Ik hou niet van kunstmatige bestrijding of mest. En ik heb geen auto en moet dus op de fiets. Goed voor het milieu. En omdat ik uit 1 pakje zaadjes echt wel meer groente kan halen dan dat ik voor dat geld zelfs op de markt kan kopen, is het ook enorm veel voordeliger. Ik plant nu al zo'n 5 jaar dezelfde doperwten zaadjes (uit hetzelfde pakje) en dit jaar is het voor het eerst dat ze niet allemaal opkwamen. Van dat ene pakje doperwtenzaadjes heb ik ongeveer 3kg doperwtjes geoogst. Het pakje zaad kost vandaag de dag €2,25.  Mijn boontjesplanten hebben dit jaar al ruim 1kg boontjes opgeleverd en de planten staan op sommige plekken nog steeds in bloei. Met dat zelfde pakje kan ik zeker nog wel 2 jaar boontjes zaaien (in een volkstuin dan) en het pakje kostte me €2,50.
Natuurlijk komen er straks nog wel de kosten van de volkstuin bij, maar ik kan dan ook een veelvoud van de groente neerzetten. Ik denk zeker van alles wel zo'n 10 keer meer. Niet dat ik dat ga doen, want ik wil graag meer verschillende groenten. Ook wat meer wintergroenten.
Maar dat is voor latere zorg.
Morgen moet ik eerst eens m'n slaapkamer schilderen.

3 opmerkingen:

  1. @Lottebees, leuk met zijn tweeën een volkstuin, dan hoeven jullie niet allebei drie keer per week er naar toe.
    Vooral dit voorjaar was het erg droog en bleef ik sproeien.

    Grond moet echt af en toe iets extra's hebben voor een groeispurt.
    Ga je dat met compost doen?

    Maar ja, eerst maar eens de volkstuin. Het is leuk, maar ook erg arbeidsintensief.
    Wat denk je als huur te moeten betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ opnieuw beginnen: de kosten voor de volkstuin van 125m2 tot 250m2 is hier gemiddeld €90 per jaar.
    Voor de kleinere iets minder en de grotere iets meer.
    Het voordeel is is dat ik thuis werk en moeders 2 dagen in de week op school werkt. Ik moet er toch bijna langsfietsen straks, bij het naar school brengen van Kleine Vent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik weet niet of je toevallig van die rentepunten van de ING/Postbank hebt? Als je die hebt, dan kun je daarvan waardebonnen voor de ANWB kopen. je koopt bijvoorbeeld voor 20 euro een waardebon van 40 euro. Als je daar vervolgens die afgeprijsde spullen van koopt, dan ben je helemaal goedkoop uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen