maandag 1 augustus 2011

kleine rekensom

Na een kleine rekensom, kwam ik uit op dit lijstje:
7 kg boontjes
2,5 kg doperwten
2 kg aarbeien
3 kg wortel3 kg bietjes
5 kg spruiten
15 paprika's
5 kg tomaten
15 kroppen sla
10 spitskolen
5 bloemkolen
5 broccoli

Dat zou ik moeten laten groeien om de kosten van de volkstuin eruit te halen. Ongeveer.....
Daarbij rekende ik even niet alles helemaal goed door en de kosten van de zaden komen er nog wel bij. Maar als ik toch zie wat voor oogst ik hier al uit 3 grote bloembakken, dan kan ik er wel op gokken, dat ik dit soort resultaten wel moet kunnen halen met een tuin van minimaal 125m2, op een goede manier beplant. De kosten voor de kleinste tuin op het complex (dus van 125m2) liggen lager dan de ong €90 die ik rekende als kosten. Dus in theorie hoef ik dan al minder te oogsten.
Toch lijkt het me enorm leuk om allerlei groenten uit eigen tuin te oogsten en dan supervers te kunnen klaarmaken. Het vergt enige planning (je wil niet in 1 keer 15 kroppen sla volgroeid hebben) Maar dat doe ik dan ook enorm graag. Ik vind het leuk om het allemaal te plannen.

Vandaag wel een poging gedaan tot het maken van tomatensaus. Het lukte volgens mij best goed, want hij is goed ingedikt en het smaakte best lekker zo bij het proeven. Ik had het basisrecept van het internet en heb er zelf een varatie van gemaakt. Een basissaus staat in een aantal potten en in andere potten staat er een gevuldere saus, met paprika en worteltjes. Het is toch stiekem erg leuk om te doen. Misschien volgend jaar wel met allemaal groente uit eigen tuin....


En dankzij lieve Are-Atari heb ik straks m'n schoenen nog goedkoper. Ik stikte namelijk van die gekke rentepunten van de ING. En ik doe er nooit iets mee. Maar nu kwamen ze dus goed uit. Ik heb straks voor €160 aan schoenen en slippers, terwijl ik er slechts €60 voor betaald heb. Dat is meer dan 50% korting. Toch mooi meegenomen. Eindelijk goede slippers en alvast een paar extra schoenen voor de komende 2/3 jaar.

1 opmerking:

  1. Hoi!
    Leuk om te lezen, dat je de rentepunten-tip hebt kunnen gebruiken. Dan heb ik er nog één, in het kader van je groenten niet allemaal tegelijk klaar hebben: http://www.makkelijkemoestuin.com/
    Omdat je de ruimte zult hebben voor een echte moestuin zul je vast niet de behoefte hebben om alle tips te volgen, maar met deze indeling kun je wel voorkomen dat je alles tegelijk krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen