zondag 7 augustus 2011

Tomatensaus

Ja ik ga komende week weer tomatensaus maken. Omdat het lekker is en de tomaten nu enorm in de aanbieding zijn overal. Evenals de paprika's en de wortels, die ik ook vaak er nog bij gooi om een gevulde saus te maken.
Ik moet nog even kijken hoeveel lege potten er zijn, maar ik wil proberen dit keer geen 4 maar 8 potten vol te maken. Dus 4kg tomaten en 4 paprika's en meer wortels. Ook met wat flinterdun gesneden champignons erbij en dan heb ik genoeg voor een berg saus.
De knoflook en uien liggen hier standaard in de kast.

Maar ik kook dus saus. Het is makkelijk en leuk en nog lekker en gezond ook. Het is super makkelijk  om even uit een potje een lekkere gezonde saus tevoorschijn te toveren als je even geen tijd heb om uitgebreid te koken. Even snel pasta koken en saus opwarmen en je ben klaar. Toch gezond, maar wel snel.

Hoe ik saus maak? Ook lekker makkelijk...
Namelijk:
2 kg tomaten
4 uien
5 teentjes knoflook
4DL water
5 eetlepels olie (ong)
basillicum en oregano naar smaak (ik doe ong van beide 3 theelepels meekoken en daarna nog wat extra erbij, na het koken)

De uien in stukjes in de pan laten fruiten, tot ze bruin zien (in de olie). Dit moet best langzaam, omdat ze anders verbranden en bitter gaan smaken. Hierna de knoflook in de pan erbij (liefst geperst, maar in stukjes gesneden werkt ook prima)
Alle tomaten snij je in 4en (of iets meer, afhankelijk van de grote van de tomaten natuurlijk) en die bak je even in de pan mee. Dan gooi je de kruiden en het water erbij en dan mag je het gewoon een uur laten pruttelen.
Dan zijn de tomaten helemaal stuk gekookt. Dan pureer ik de boel (met de staafmixer, lekker makkelijk) en gooi ik alles door een roerzeef(lekker ouderwets, maar het haalt de grote lastige stukken uit de saus.)Daarna gooi ik alles terug in de pan en laat het met nog wat extra kruiden en zout en peper, nog even doorkoken. Hierdoor wordt de saus nog iets dikker

Voor de variatie gooi ik er soms na het zeven een paar paprika's en wat wortels doorheen (en heel soms champignons) Dan kun je het alsnog even laten doorkoken en is het een stuk stevigere en goedgevulde saus.
Je kunt ook de tomaten eerst blancheren, ontvellen en de pitjes verwijderen (dit is wel prettig soms, omdat je niet hoeft te zeven na het inkoken)
Dan gooi ik alles in uitgekookte potten en laat ze gewoon ondersteboven afkoelen (met deksel natuurlijk, dan zijn ze gelijk vacuĆ¼m en niet gelijk weer leeg)

Bij het opwarmen kun je er nog een scheutje room doorheen gooien. Dat maakt de saus wat voller. Ik doe het niet erbij in het potje. Ik ben een beetje bang dat de room wat minder lang goedblijft, dan dat de saus best zou kunnen.

1 opmerking:

  1. Handig recept, dat ga ik ook eens proberen. Maar even extra opletten of de tomaten hier ook in de aanbieding zijn.

    BeantwoordenVerwijderen