vrijdag 23 september 2011

hamburgers

Omdat ik vandaag de hele dag niet hoef om te kijken naar de tijd (okay wel rond 5en thuis, anders mis ik Kleine Vent en staat die voor een dichte deur) wilde ik ook wel wat lekkers eten.
Ik kreeg ineens 4 mensen op bezoek, heel gezellig, maar ik moest even in de kasten duiken om te denken wat we dan als lunch gingen eten.
Er staat hier namelijk nog niet zoveel, omdat we er niet heel erg veel zijn.
Ik had dinsdag wel gehakt, spek en broodjes meegenomen. Voor het geval dat Kleine Vent na zo'n lange drukke dag en de kookles niet meer zo'n honger had en gewoon iets makkelijks wilde eten.
Maar ik maakte er vandaag dan maar 5 hamburgers van.
Eigelijk heel simpel. Broodjes even getoast in de pan, zodat ze knapperiger werden en dan de hamburgercreaties erop.
Iets waar Kleine Vent ook altijd heel blij van wordt.
Normaal gesproken gaat dat als volgt:
300 gr gehakt
een halve paprika (of een hele alssie klein is)
een ui
een ei
ong 100 gr broodkruim
per burger 4 plakjes ontbijtspek (of gewoon genoeg om het te omwikkelen)

De ui en paprika in hele kleine stukjes snijden. Dit bij het gehakt mengen, samen met het ei en het broodkruim. Goed mengen (het leukste deel, vies werkje) Je kunt er naar smaak allerlei kruiden in gooien. Ik gebruik meestal oregano, zout, peper en beetje cayenne.
Dan er hamburgers van maken. Ik haal er 6/7 wel uit. Das afhankelijk van hoe groot je ze maakt.
Alles in de pan en even goed laten garen.
Burgers uit de pan en dan inpakken in het spek (ik leg gewoon een kruisje van de plakjes spek en pak ze in) Je kan er dan ook nog kaas tussen doen als je dat wil. Na het inpakken kunnen ze weer even terug in de pan.
Ik toast er vaak nog wat burgerbroodjes bij (gewoon in de pan) en dan hebben we een berg lekkere lunch voor een redelijk aantal mensen. Met goede salade erbij kun je het ook als avondeten gebruiken.

Vandaag liet ik het ei en de broodkruim achterwege, want die had ik niet in huis. Wel gooide ik er ook nog wat knoflookpoeder en basilicum erbij voor dat ik de burgers bakte.
Ik vind het altijd zo'n makkelijke snelle manier van iets heel lekkers eten. Het blijft overigens wel bij af en toe, omdat het wel een traktatie moet blijven. Er bleef nog een burger over, dus als zoonlief vanavond nog honger heeft, kan hij die opeten.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker! Zo'n tussenfase is idd niet altijd handig, wij zaten toen regelmatig aan de magnetronmaaltijd, omdat we dan nog niet al ons eten mee konden nemen, maar soms wel echt in ons nieuwe huis iets moesten eten (als we daar de hele dag bezig waren). Wij hadden ook nog geen vriezer ofzo, dus dan ben je wat beperkter. Broodjes smeren kan wel, maar ik ben eerlijk: dat vind ik niet altijd even smakelijk en zeker als avondeten heb ik liever gewoon wat warms.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij eten op vrijdag ook altijd tussen de middag hamburgers. De kinderen verheugen zich daar echt op. Ik maak ze van rundergehakt dat ik in de oven kwak, en een uur later hebben we hamburgers.

    BeantwoordenVerwijderen