maandag 19 september 2011

Kweken en bewaren

Na weer eens wat rondsurfen over het net, kwam ik zoveel leuke recepten tegen om dingen in te maken en te wecken, dat het toch steeds meer gaat trekken. Ik vind het leuk om te doen en het bespaard aanzienlijk geld, omdat in de wintermaanden de groente toch wel duurder is dan in de zomermaanden. Niet meer dan logisch, maar als ik er dan een hele berg van in de vriezer en in pot heb staan, dan scheelt het natuurlijk een berg. De boontjesplanten blijven maar groeien en er is inmiddels zo'n kilo of 7/8 afgekomen. En dat zonder erg veel onderhoud van mij (lees: bijna niks deze zomer)
De spruitenplanten voorzagen ons van zo'n 2kg spruiten. Alleen ga ik volgend jaar voor een ander ras, deze zijn namelijk wel heel bitter van smaak.
De komkommerplant zorgde al voor 3 grote komkommers en er hangt er nog eentje aan. Omdat ook deze best bitter blijkt te zijn (een oud ras, schijnt zo te horen) heb ik er afgelopen week eentje ingemaakt met pepers, piment en kruidnagel. Kleine Vent gaat het niet lekker vinden, maar hopelijk die andere vent wel. Ik hou gewoon al niet van komkommer, dus die vlieger gaat al niet op.
De cherrytomaatjesplanten voorzagen ons van bijna 5kg kleine tomaatjes. Daarvan is een deel naar m'n zus verhuisd, want die eet ze met bergen tegelijk. Een deel hebben we zelf opgegeten en een deel gaat straks in een saus/soep belanden, die ik voor Kleine Vent in elkaar bedacht en die dus gewoon best lekker bleek te zijn. Supergoedkoop en volgens mij best gezond. Hoe dan ook: gewoon lekker.

De opbrengst uit de tuin is echt goed dit jaar. Na een klein snel rekensommetje kwam ik uit op een bedrag van ongeveer €27 wat de tuin aan groente heeft opgebracht. Niet enorm veel qua bedrag, maar gezien de moeite die ik er dit jaar niet ingestopt heb, is het toch best leuk. De paprikaplant verhuis ik later gewoon lekker naar binnen, want die houdt van warm en is afgelopen zomer een beetje ondergesneeuwd door de spruitjes. Misschien dat die binnen nog een beetje oogst geeft.
Nu weet ik ook, dat met wat meer moeite en wat meer planning, er een veel grotere opbrengst zit in een eventueel volkstuintje. Wat het dus rendabel zou maken. De kosten zijn ongeveer €150 voor het eerste jaar en elk volgens jaar is het ongeveer €100. Door een goede planning moet dat makkelijk bij elkaar te kweken zijn. Er moeten dan wel nog andere dingen bij, maar we streven er naar om zoveel mogelijk te werken met wat we hebben en wat we kunnen. (overigens rekende ik met prijzen uit aanbiedingen die je vaak in de zomer hebt en daarbij niet gekozen voor biologisch ofzo, wat het bij ons enorm wel gaat zijn) Ik ga er eens achteraan, want het lijkt me echt enorm leuk om te kunnen koken met alleen groente uit eigen tuin.

3 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! Heel veel succes met je moestuinplannen. Wil het ook allemaal wat serieuzer gaan aanpakken. Heerlijk al dat eten uit eigen tuin he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zeg! Ik zou willen dat mijne zoveel opgeleverd had! Maar dan moet ik zeggen dat ik daar ook niet echt goed in geïnvesteerd heb qua tijd en inzet, dus ik kan de tuin er ook niet helemaal de schuld van geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig leuk. open en echt!

    heb je ook foto's van je tuin? en de oogst?:-)

    ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen