maandag 3 oktober 2011

Financieel zorgelijk plaatje

Nu ik afgelopen weekend weer een redelijke uitgave deed voor het huis, maar dat ik ook gelijk bedacht dat er dus nog 2 rolgordijntjes/luxaflex, gordijnen en een badkleedje moeten komen. Dat was een wat minder moment. Het waslijstje word langzaamaan minder, maar toch is er elke keer iets wat ik vergeten wat erop te schrijven. Ik ga maar gewoon geld vragen voor m'n verjaardag, ookal vind ik dat niet altijd leuk. Het is gewoon praktischer. Ik kan niet aan m'n bejaarde oudtante uitleggen dat ik graag een zwart of wit badkleedje wil, maar dat grijs of blauw ook goed is, maar dat het weer niet te groot moet zijn en zo. Dan blijf ik bezig. Dan ga ik er liever zelf om. Dan is de kans op succes net wat groter.
En na wat rekenvaardigheid van mezelf, bedacht ik: ik moet maar gewoon een goedkopere bank aanschaffen. Omdat het niet anders is. Anders kan ik niet tot het eind van het jaar m'n rekeningen betalen. En dat is toch wel belangrijker. Het word dus een kleinere versie van mijn gewenste bank, of een totaal andere. In ieder geval scheelt het zeker €300. Dat is tenminste de moeite waard. De eettafel met stoelen en de salon tafel hoeven voor mij echt niet nieuw te zijn. Het wandmeubel gaan we zelf in elkaar maken, waardoor ik wel mijn gewenste 'design' kast krijg, maar dan voor een fractie van de kosten.

Hoe dan ook, ik moet gewoon vanaf volgende maand elke maand zo'n €5 euro erbij bedenken. Anders kom ik in de min. Daarbij hou ik dan geen geld over voor kleding, kadootjes of iets anders. En dat is dus allerminst handig. Vanaf volgende maand bedragen de inkomsten €589,23 en de uitgaven bedragen wel €592,15. Dat is geen goed beeld. Ik heb nog zo'n €700 spaargeld over. Wat gedeeltelijk wel in het huis gaat zitten. Maar het zou betekenen dat ik tot het eind van het jaar nog wel alles kan betalen, maar dat er niks geks moet gebeuren of dat er niks extra bij moet komen, anders red ik het niet. En met de wetenschap dat er pas eind januari weer een klap geld binnenkomt, ben ik toch niet heel gerust.
M'n moeder is bezig met per doos alles op marktplaats te zetten, dus heeft ze ook regelmatig wat van mijn spullen te pakken. Dat is heel prettig. Zuslief zette vorige week een doos met schoenen neer die ze niet meer draagt (we hebben alledrie dezelfde maat) en heb ik er dus een paar nette schoenen en een paar gympen aan over gehouden, die ik zelf dan niet hoef aan te schaffen. Ik wil nog een rommelmarkt doen dit jaar, om zo toch weer wat extra kwijt te raken en wat extra inkomsten te hebben. Kleine vent heeft al een paar winterschoenen, dus dat scheelt.
En omdat ik een dergelijke situatie wel een beetje zag aankomen, heb ik bij ons nieuwe huis al een potje staan met daarin wat boodschappengeld. Er zit nu rond de €100 in. Daar kan ik dan wel een week of 2/3 boodschappen van doen, mocht het nodig zijn. Er ligt genoeg rijst en pasta voor lang en ook dingen als wasmiddel, tandpasta en douchespullen zijn er voorlopig genoeg. Dat scheelt ook.
Als we eenmaal verhuisd zijn, zal vast ook nog wel blijken dat we een heleboel dingen dubbel hebben. Iedereen lijkt voor ons dingen bij elkaar gevonden te hebben. Wat heel lief is, maar niet altijd handig. Dus ook daar zal wel een berg spul van over blijven dat heel lief weer richting marktplaats mag.
Helaas moet mijn gemaakte poef ook die kant op. Hij past echt niet in het nieuwe huis. Het geeft niet, het was een leerzaam project. Zo heb ik er het afgelopen jaar meer gehad. Maar ik ga hem wel een beetje missen.

Maar op 1 of andere manier, komt het er allemaal niet zo van. De studie loopt nu redelijk goed, ik ben nog netjes op schema, waardoor ik voor juni in theorie m'n eerste jaar kan afronden. Ik ga komende week weer aan de slag met een groot project (daar komt de betaling pas van in januari) en ook m'n project voor het schaap krijgt langzaam meer vorm. Overigens loopt het laatste wel enorm achter op schema. Dat had al klaar moeten zijn. Dan is het maar jammer en ga ik lekker door waar ik mee bezig ben, nu ik wel weer energie en tijd heb om er hard aan te werken. Het aantal nieuwe artikelen groeit wel gestaag.

(edit: ik vond na even snel zoeken op marktplaats de bank die ik graag wil, maar in de verkeerde kleur. Omdat wit ook prima staat en het wasbare hoezen zijn, zou ik alleen nog maar moeten bedenken hoe ik die bank dan hier ga krijgen. Voor zo'n €700 minder dan de nieuwe versie wil ik er best over denken)

6 opmerkingen:

  1. Soms valt het dan ineens toch weer tegen he, met kosten/uitgaven/spaargeld. Ik heb ook wel: dan reken ik me soort rijk, maar dan komt er weer wat van verbouwen langs en voor je het weet moet je weer gaan knijpen. Er zitten ook alleen zoveel dingen aan die je niet kunt voorspellen. Zelf maken, aankopen uitstellen of (eerst) van familie/kringloop krijgen/halen doen wij hier nu ook steeds meer. Als de basis maar goed is, dan komt de invulling wel. En je hebt vaak ook meer dan je denkt, dus veel dingen hoeven dan ook weer niet zo duur te zijn dan eerst gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je nu wel of niet een goede bank gevonden op marktplaats? Ik ben benieuwd. Het is veel wat je in eens wilt.

    Is het misschien niet beter om gewoon even door te leven en pas in januari te doen wat je wilt doen? Het leven is niet perfect. Je krijgt het nooit zoals je het wilt hebben, tenminste dat is mijn ervaring.

    Het hoeft toch niet meteen af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ opnieuw beginnen: ik vond de bank die in wilde (in niet de goede kleur, maar dat geeft niet) op marktplaats. In amsterdam, terwijl ik zelf in het zeeuwse woon. En het is nu eenmaal best een bedrag, maar als ik zie dat de banken van m'n ouders uit dezelfde ikea serie, inmiddels dik 10 jaar meegaan (met wat hoeswissels dan) dan heb ik het er best voor over.
    Maar nieuw kost de bank bijna €1200 zoals ik hem graag wil. Nu via marktplaats 'slecht' €450. Zelfs als ik al de goede kleur hoezen erbij koop ben ik goedkoper uit (dat is wel iets uitstellen overigens, want dat is toch weer niet supernodig)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En voor de hoezen kun je ook op Marktplaats kijken (maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht).

    Is het het overwegen waard om een aanhanger/busje te huren/lenen? Ik weet niet hoe groot de bank is.
    En, vraag bij die mensen eens of ze de bon van de bank nog hebben. De meeste (zo niet alle) IKEA-banken hebben namelijk 10 jaar garantie!

    Verder wil ik je complimenteren hoe je alles doet, dat vind ik erg knap!

    Groetjes,
    Floortje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben zo goed als alle meubels van MP! Inderdaad een keer een likje verf erover, eventueel een paar andere deurknoppen en het ziet er weer top uit! Badkamerkleedje lijkt me niet echt prioriteit.. die wou ik toen ook (en ook gehaald hoor), maar uiteindelijk weer weggedaan omdat ik zo'n kleedje toch niet handig vondt :) Als je één keer in je huis zit kun je altijd nog bekijken wat je nodig hebt toch?

    Wel slim om voor je verjaardag geld te vragen! Het lijkt me dat iedereen daar ook wel begrip voor heeft als iemand op zichzelf gaat wonen! Trouwens.. buren van ons hebben 2 mooie banken gehaald bij de wehkamp voor zo'n 450,- samen en een vriendin van mij had het geluk dat iemand een nieuwe bank kocht en zij de oude kon krijgen! Het klinkt een beetje als een intikker.. maar nieuwe meubels kun je altijd nog kopen, toch? :)

    Succes en het feit dat je er zo mee bezig bent, zal er ook voor zorgen dat je het wel redt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb geen moeite met 2ehands meubels. Vaak is het net zo goed en prima als nieuw.
    Ons punt is nu vooral dat we geen bank hebben. Een bed en kledingkast hebben we gekregen, dat scheelt echt een slok op een borrel.
    Een badkamerkleedje is meer een noodzaak, omdat onze douche uitkomt in de keuken. En met zo'n handig ventje, heb een hele douche blank staan. Het dweiltje wat er nu ligt, doet wel iets, maar is niet helemaal je van het. Kans is ook aanwezig dat ik er zelf eentje maak, overigens.

    BeantwoordenVerwijderen