zondag 16 oktober 2011

Prijs bepalen

langzaamaan kom ik steeds meer met mezelf in de knoei over Het Schaap. Niet zozeer wat ik nu verder moet (alleen dat ik er nu gewoon aan moet beginnen), maar meer dat ik me soms afvraag of m'n prijzen wel kloppen. Ik wil absoluut niet 'duur' worden, maar te goedkoop is ook niet goed.
Als ik domweg reken naar minimumloon per uur en dan materiaalkosten erbij, kom ik soms echt uit op bedragen die ik niet wil vragen voor m'n dingen.
Een voorbeeld:
Voor een simpel jurkje, zoals nu op de website te vinden is zou ik moeten rekenen:
- 1,5 uur werk in het maken (€8,28 * 1,5= €12,42)
- materiaalkosten (afhankelijk van maat en stof, gemiddeld €7,50 op dit moment)
- afschrijving naaimachine/laptop (per artikel €1,34)

Dan komt het totaal op €21,26
Dat is nog een redelijk bedrag. (ze staan nu voor €14,95)

Maar daarbij in vergelijk, een muts (niet op de website te vinden nu)
- 2,5 uur werk in het maken *(€8,28 * 2,5= €20,70)
- materiaalkosten (afhankelijk van het materiaal gebruikt, gemiddeld €3)
- afschrijving naaimachine/laptop (per artikel €1,34)

Dat komt al neer op €25,05. Voor een muts! Dat vind ik dus belachelijk.
En dan ben ik nog niet eens aan het nadenken over de kosten die ik dan zou moeten maken om mijn materiaal te halen. Of de kosten voor m'n website. (beide niet heel erg veel, maar eigelijk hoort het er wel bij)

Dus ben ik nu aan het rekenen wat ik per dag ongeveer zou kunnen produceren en hoeveel ik per dag zou moeten/willen verdienen.Ik ga hierbij voorlopig nog uit van het minimumloon per dag. Op dit moment is dat €66,24. Dan moet ik best hard werken om mezelf niet de markt uit te prijzen naar mijn gevoel. Maar dat is blijkbaar niet vreemd. In vrijwel elk artikel dat ik tegenkom over het bepalen van je prijs, staat er ook dat je je er waarschijnlijk eerst niet zo lekker bij voelt. Maar dat dat niet hoeft.

Dus ik ben echt aan het nadenken. Moet ik sommige prijzen niet een beetje omhoog schroeven. €20 voor een leuk jurkje is ook in de massageproduceerde winkels niet vreemd. Dan moet €22 voor een handgemaakt, uniek exemplaar toch ook te doen zijn. De jurkjes die nu op de site staan, worden binnenkort (hopelijk) vervangen door warmere winterse versies en die gaan wel meer kosten. Ik moet er zelf uiteindelijk wel iets aan gaan overhouden, anders ben ik mezelf wel enorm aan het saboteren. Mogelijk via een etsyshop aan het werk gaan volgend jaar, als ik de foto's op orde heb. Daar moet ik wel iets hogere prijzen vragen, gezien de enorme verzendkosten naar sommige landen. Dat is nog allemaal een berg uitzoekwerk. Voor de kerstvakantie dan maar....

2 opmerkingen:

  1. Tijdje terug keek ik eens op je winkeltje en toen dacht ik nog... das niet duur & balen dat ik niets nodig heb van je want je maakt echt geweldige dingen!

    Nu ben ik totaal niet deskundig op dat gebied maar volgens mij als je je webwinkel iets meer een eigen 'gezicht' geeft en de nadruk legt op handgemaakt, per stuk speciaal gemaakt en het misschien iets persoonlijker maakt kan je vast een hogere prijs vragen... lijkt mij.

    Nu kan het nl. ook nog zo zijn dat je spullen alleen doorverkoopt. De lezers van je blog weten wel beter maar de voorbijsurfende bezoeker vast niet.

    En verder is misschien adverteren op het antroposofieforum een idee? Denk dat daar ook een deel van je doelgroep komt...

    Succes met alles, komt helemaal goed want aan wat je maakt geweldige dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou inderdaad denken: probeer met kleine, niet arbeidsintensieve dingen iets net wat specialer te maken, waardoor je een hogere prijs rechtvaardigt. Je kunt misschien ook materiaal nog wat voordeliger inkopen, zodat je de marge voor jezelf weer wat aantrekkelijker maakt.

    Daarnaast is doelgroepbepaling natuurlijk ook heel belangrijk. Handgemaakt, authentiek etc. is natuurlijk allemaal duurder en er is een groep mensen die dat er ook voor over heeft. Misschien kun je nog extra mensen aanspreken door ze te wijzen op de mogelijkheid om zoiets cadeau te geven. Veel mensen willen toch het idee hebben dat ze niet met iets van de Wibra aan komen zetten. Daar kun je op in spelen.

    BeantwoordenVerwijderen