donderdag 10 november 2011

Besparen is leuk

Toen ik gisteren dacht: laat ik de hele stapel kleingeld nu maar eens op de bank zetten, voor ik het niet meer kan tillen (echt dik €100 in kleingeld is zwaar). Dus ik netjes alles in een paar zakjes gedaan, naar de bank gelopen (tussenstop bij de AH, want een vol zegelboekje). Loop ik binnen om het in het apparaat te stoppen, bedenk ik ineens: ik heb dus geen pinpas bij me! Die ligt thuis, zodat ik niet meer geld kan uitgeven dan m'n budget. Beetje jammer, maar vandaag alsnog gedaan. Weer €165 naar m'n spaarrekening.

M'n budget gaat redelijk best goed. Alleen zitten er ineens deze week allemaal boodschappen bij, die ik niet verwacht had. Maar nog niet over budget heen. Gisteren kocht ik 2 kadootjes en 8 rollen sinterklaas papier. Bij elkaar was de schade €4,85. Ook schafte ik een verschrikkelijk lelijk model trui van wel prachtige lamswol aan om er alsnog een paar lekkere sloffen voor mezelf (en misschien voor zuslief) van te maken. schade: €2.
Wat er nog rest van mijn budget is nog maar €5,70. Maar ik ben voorlopig voorzien van inpakpapier (ook wel 12 cent per rolletje) en ik heb weer 2 kadootjes gehaald (2 placemats en een Dove geschenkverpakking). Vandaag geef ik niks uit, omdat ik in ons huis ga opruimen en hopelijk weer wat ga klussen. Morgen staat er een verslag uittypen op het programma.

Ondertussen ben ik op allerlei manieren aan het proberen te bedenken hoe en waar ik kleine beetjes kan besparen. De kraan uitzetten bij het handen wassen, water opvangen voor de douche warm is, kookwater gebruiken voor planten (schijnt best goed te zijn), warme kleding maken of vinden. Grote winst is te halen bij het douchen, want dat vind ik heerlijk. Ik sta niet elke dag onder de douche, maar zeker 1 keer in de week sta ik wel een dik half uur onder de douche. Meestal wel vaker. Ook Kleine Vent kan er wat van. Dus zullen we moeten leren dat dat niet meer gaat zo vaak (inmiddels voorzien van een douchewekker, die we binnenkort gaan gebruiken) Het gaat even een zoektocht worden, maar ik ben van plan wel uit te rekenen wat het me oplevert als ik op allerlei dingen een klein beetje bespaar. Uiteindelijk moet het best een bedrag worden.
Ik bespaarde al aanzienlijk door m'n telefoon abonnement te verlagen en minder berichtjes te sturen. Dat bedrag was vrij groot. Nu heb ik nog 1 ding op te zeggen, wat ook weer €145 per jaar oplevert.
Overigens is besparen op stroom en water niet echt besparen, maar bij voorbaat het bedrag per maand zo laag mogelijk houden. Op dit moment betaal ik nog het vastgestelde bedrag van de leverancier. De eindafrekening zal meevallen, want hoewel het bedrag wel te laag is voor 3 mensen, hebben we het eerste half jaar nauwelijks gebruik gemaakt van de voorzieningen. Ik ga nog een berekening maken aan de hand van de gemiddelde bij het Nibud (waar we gewoon onder gaan komen vind ik) Dan heb ik een idee wat ik kan verwachten.

4 opmerkingen:

  1. Dat is weer een mooi bedrag voor de spaarrekening! Ik vind zelf het besparen op gas e.d. ook best lastig, omdat je dat niet direct terugziet en omdat je ook nog vaak het idee hebt dat je iets 'moet' gebruiken. Ik bedacht me net tijdens het douchen dat ik de thermostaat daar best iets lager kan zetten. Ik douche soms wel op 45 graden, maar als je wat korter blijft staan, is 37/38 ook lekker voor je lijf. En nog beter voor je huid ook, want 45 droogt hartstikke uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig!

    Misschien een tip: even checken of je bank geen stortingskosten berekent. Bij bijv. de rabo mag je maar een x keer storten in een jaar, anders krijg je 15 euro administratiekosten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij de ing kan ik het direct op m'n rekening storten bij een apparaat. Ik heb het al verschillende keren gedaan vorig jaar en tot op heden nog geen extra kosten gehad. Maar het is wel een punt om op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Winkels zijn dol op muntgeld, betaal je ook geen stortingskosten.
    Buitenlanders die hier tijdelijk zijn, moeten altijd met muntgeld een treinkaartje in de automaten en voor OV ook met muntgeld betalen. Zij kunnen niet pinnen.
    Dus als je geen stortingskosten wil betalen, drop het bij AH. Misschien was het dus geen toeval dat je geen pinpas bij je had.

    Opnieuwbeginnen.

    BeantwoordenVerwijderen