maandag 28 november 2011

enkel de hogere inkomens getroffen?

Ik kwam net tot een vreemde ontdekking....
Ik deed even een proefberekening van mijn toeslagen. Die natuurlijk per januari helemaal gaan veranderen, omdat er en nieuwe regels zijn en ik ga samenwonen. Dus ik dacht dat het misschien handig was om even uit te rekenen wat de belastingdienst me vanaf januari gaat geven.
Ik ontdekte dus dat als ik niet zou gaan samenwonen, ik €8 slechter uit ben. Als ik ga samenwonen, krijg ik €52 minder dan vorig jaar. Als ik hier zou blijven wonen en dus technisch alleenstaand, zou ik €60 minder krijgen. Ik snap het even niet? Dus als ik in een jaar tijd €1000 verdien, ik wel gebruik maar van 1 dag kinderopvang, krijg ik minder dan wanneer we samen rond de €30000 zitten? Ik snap de regering even niet. Ze roepen maar: alleen mensen met modaal en bovenmodaal worden door deze maatregel getroffen.

Maar okay, het maakt mij niet zo erg uit. Ik had op veel minder gerekend. Alleen maar voordelig voor mij. Ik maak weer een excel bestandje met alle uitgaven en inkomsten per maand, zodat ik weet welke maanden krap zijn, door alleen al de vaste kosten. Als je de valkuilen ziet aankomen, kun je er een bruggetje over bouwen zegt mijn oma altijd. Omdat ik ook al weet dat ik in december een redelijk bedrag kan bijverdienen door mn nieuwe werk, heb ik weer een beetje extra reserve.
Het ziet er allemaal wat beter uit dan ik verwacht had. Ik hou elke maand een heel klein beetje over zoals het er nu uitziet. Ik had gerekend op elke maand een beetje tekort.

Dat wil niet zeggen dat ik stop met inkomsten zoeken. Ik blijf er zeker mee bezig. Er wordt gewerkt aan een project wat potentieel redelijk kan opleveren, we moeten alleen nog zien hoe het precies uitpakt. En ik blijf gewoon klikken en bloggen en wat nog allemaal meer. Alles levert me kleine beetjes op, wat uiteindelijk op jaarbasis waarschijnlijk een klein bergje word.
Ook hoop ik per 1 november 2012 zover te zijn dat ik mag gaan zoeken naar een stage. Vaak is dat tegen een kleine vergoeding in de sector waar ik in zoek. Geen grote bedragen, maar voor mij een mooie bijdrage.

1 opmerking:

  1. Volgens mij worden juist de normale inkomens heel erg getroffen. En dan heb ik het niet eens over modaal, want de meeste mensen in mijn omgeving verdienen veel minder dan modaal. Die hebben een prima baan, daar niet van, maar modaal is volgens mij echt niet wat mensen gemiddeld verdienen, maar iets dat door de hoge inkomens flink omhoog wordt gestuwd.

    En mooi dat je doorgaat met inkomsten zoeken, doe ik ook. Per saldo ga je er alleen op achteruit als je dat zelf toestaat. Ik baal wel van de hogere zorgpremie en de hogere kosten voor b.v. postzegels, maar wil ik daardoor mijn jaar laten vergallen? Nee.

    BeantwoordenVerwijderen