maandag 21 november 2011

Over geld en uitgeven

Hoe het komt dat ik minder betaal voor mijn zorgverzekering? Een hoger eigen risico. Afgelopen ajar had ik het minimale eigen risico. Ik besloot dit jaar dat wat omhoog te schroeven. Daardoor kom ik net iets lager uit dan afgelopen jaar.

Afgelopen weekend eindelijk een berg gedaan in huis. Het lijstje met dingen die nog gedaan moeten worden, word steeds korter. En daar ben ik echt blij mee.
Ik heb wel last van enorme opruimwoede hier en daar. Gisteren sleepte ik al het oud papier en karton naar de berging (dat is echt goed voor je gezondheid, 10 keer de trap op en af) en gooide ik 3 zakken met rotzooi in de bak buiten. Ook het inpakken gaat best heel goed. Ik hou steeds minder dozen over, maar ook steeds minder spullen die daadwerkelijk moeten meeverhuizen. Betekend wel dat ik echt moet gaan marktplaatsen, omdat de spullen die weg moeten ook dozen in beslag nemen.

Met m;n budget gaat het heel anders dan afgelopen weken. Vandaag besloten we niet door de ijskoude mist heen te fietsen, maar met de trein te gaan. Het is met de trein echt een heel klein stukje, maar het scheelt wel een paar bevroren tenen. De totale kosten: €5,75. De grootste post was wel het drinken wat we nog meenamen. Het treinkaartje voor Kleine Vent was slechts €1,20. Dat kan zeker beter als we het nog eens doen. Maar daarmee heb ik voor deze week nog €28,75 over. Daar moet het best mee gaan lukken.
Het grappige met dit budget is: het kost me zoveel weinig moeite. Ik denk veel meer na over wat ik vooral niet ga kopen. Ik geef echt best wel graag geld uit. Maar ik vind dat het nu even niet gaat en dan doe ik het dus ook blijkbaar niet. Het is niet moeilijk om geen geld uit te geven. (note: nog altijd niet de boodschappen erbij rekenen, omdat ik die nog niet doe) Straks word de uitdaging groter denk ik, maar ik ga gewoon door met m'n weekbudget. Dat lijkt me gewoon een goed plan. Dan doe ik veel langer met het geld dat ik wel heb (en nog ga verdienen) Eerlijk gezegd: ik mis er niks aan.....

3 opmerkingen:

  1. Ik heb al het maximale eigen risico, dus kan daar helaas niets meer winnen. Super dat het zo goed gaat met je budget! Gebruik je dat nu ook bv voor boodschappen e.d., of alleen 'extra'?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de afgelopen jaren mijn eigen risico 'verbruikt', dus hoewel ik voor komend jaar geen kosten meer verwacht, schroef ik die niet op... Als ik het volledige ER moet betalen kost me dat veel meer dan ik op de premie bespaar.
    Wel heb ik m'n tandartsverzekering eruit gegooid. Ik heb een ontzettend sterk gebit, en verder dan twee keer per jaar een controle en af en toe een keer een gaatje of een vulling bijwerken kom ik niet. Die kosten kan ik veel makkelijker zelf betalen dus.

    Afgelopen week is het met mijn budget niet gelukt, maar over het algemeen lukt het me om er ver onder te blijven. Heerlijk is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De boodschappen, qua eten, die ik doe, zijn nog incindenteel. Ze komen nu nog uit het budget, maar dan gaat het om hoogstens eens een pak koekjes, wat drinken of 1 keer avondeten. Dit zijn nog de kosten niet.
    Een eigen risico gebruik ik zelden. Het enige wat ik per jaar eigelijk declareer is de pil, die ik uiteindelijk dan toch zelf moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen