woensdag 23 november 2011

Zuinige mensen?

Vandaag op het programma: sinterklaas kadootjes afronden. Ik heb namelijk geen zin om volgende week, in een , voor mij dan, hectische week nog allerlei dingen te moeten regelen.
Daarbij moet Kleine Vent ook nog een surprise knutselen (wat we waarschijnlijk wel samen gaan doen) en daar moeten ook de kadootjes in natuurlijk.
En natuurlijk, net als altijd: opruimen.
Nu ik niet meer kan inpakken (dozen op en ik weiger meer dozen te kopen) moet ik echt uitzoeken en opruimen. Dat betekend dat ik ook nog 3 dozen die al gepakt waren, weer uitzoek.

Ik las net ook een berichtje bij "lekker leven met minder" die zich afvroeg waar al die zuinige mensen dan gebleven zijn. Omdat ze in haar buurt eigenlijk niemand kan vinden om daar over te praten.
Toen dacht ik: die heb ik ook eigenlijk niet. Waar zijn die dan?
Er moeten er hier toch in de buurt ook zijn. Er moeten in mijn buurt toch ook mensen zijn die graag afwillen van schulden/hypotheek? Maar waar dan?

En tijdens het lezen dacht ik gelijk: mensen die geld genoeg zouden moeten verdienen, die zeuren het meest over geld. Zo ook zuslief hier. Die overigens niet bergen met geld verdient (onderwijs/juf/zorgjuf iets bij inval of parttime) Maar toch heeft ze bijna chronisch geld 'tekort'. En dan bedoel ik: om te doen wat ze allemaal graag wil. Wat prima is natuurlijk. Maar pas afgelopen jaar heeft ze echt een beetje geleerd te sparen. Ik werk al jaren niet of nauwelijks (ook niet ideaal trouwens), maar ik zeur niet over geld. Natuurlijk heb ik wel eens periodes dat ik niet genoeg heb om te doen wat ik wil (regelmatig wel) maar ik vind het al prima als ik alle rekeningen kan betalen en wat kan sparen.
Het kan altijd beter, maar het is ook goed zoals het nu is. Nu heb ik weer even werk, kan ik weer goed sparen en bouw ik weer reserve op voor als ik geen werk heb. Hopelijk krijg ik mijn project van de grond, zodat ik daar ook wat mee kan bijverdienen. En eind januari krijg ik een zak met geld, van het huidige project, zodat ik ook weer een tijdje vooruit kan.
Dat wil niet zeggen dat ik niet streef naar meer inkomen en een leuker/mooier/groter huis op termijn. Dat inkomen gaat vooral vastzitten aan m'n studie en daarbij ook het leukere/mooiere/grotere huis. Maar ik weiger tot die tijd niks te doen. Ik wil gewoon eigelijk een zak met spaargeld hebben tegen die tijd. Dat er zo min mogelijk hypotheek is. Want dat blijft gewoon een schuld.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat mensen die het meest hebben, het meest zeuren. Ik heb het het ook wel over, maar wel op een manier dat ik soort zoek naar oplossingen. Net als met bloggen bijvoorbeeld; over het aflossen van de hypotheek, sparen voor verbouwen, etc.

    Ik moet wel zeggen dat ik het niet altijd prettig vind om op deze manier te leven; vanwege de verbouwing en die hoge hypotheek ben je eigenlijk bijna de hele tijd bezig met ontzettend grote bergen die bijna niet te beklimmen zijn. Aan de andere kant prijs ik me gelukkig dat ik er nu AL mee bezig ben, want echt het stomme geld verspillen is inmiddels gestopt. Het kan nog beter, maar er zijn al veel positieve veranderingen. Ik probeer wel bv mijn broertje te 'waarschuwen' om te sparen, dat je je vergist in hoeveel impact het kan hebben om ook bv tijdens je studententijd goed op je geld te letten. Als ik toen zelf al gespaard had, dan hadden we misschien bij het eerste huis geen bouwdepot (huis was casco, hadden we €10.000 bij als bouwdepot) genomen. Van die dingen waar je pas bij stil staat als het 'te laat' is.

    Maar echt keihard klagen over geld vind ik voor mezelf niet kunnen als ik nog wel af en toe nieuwe kleding koop, een abonnement op de sportschool heb, duizenden euro's in de verbouwing kan pompen (op jaarbasis dan) en uit eten kan als ik een keer wil. Ik bedoel, dan zijn er nog heel veel dingen waar ik mezelf in kan aanpassen, voor ik een ander met mijn klaagzang ga vermoeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lotte,
    misschien een beetje een rare vraag, maar ik meende dat jij ook verzekerd bent bij Anderzorg? Ik ben de zorgverzekeringen voor komend jaar aan het vergelijken en voor manlief is dat de goedkoopste. Nu las ik dat als je een vriend tipt, je beide 20,- kunt verdienen. Euhm.. misschien dat je mij wil tippen? Dan verdienen we er beiden wat aan, laat het me dan even weten! Mocht je het niet willen, dan is het goed zo! Alvast bedankt in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen