maandag 19 december 2011

Huishoudgeld

Ik las net even terug in het commentaar, of ik €37,50 als huishoudgeld heb?
Nee, daar is het eigenlijk niet voor. Die €37,50 was om allerlei andere dingen aan te schaffen. Dat er af en toe wat boodschappen bij zaten, was omdat we hier voor onszelf nog maar soms boodschappen nodig hadden. Vanaf deze week is dat echt 'normaal'.
Vanaf deze week wonen wel gewoon fulltime in ons eigen huis. De boodschappen ga ik proberen voor €50 per week te doen (dan echt voor de boodschappen) Maar ik weet dat dat lastig is. Hoewel ik wel echt verplicht elke 2 dagen boodschappen moet doen, omdat de koelkast gewoon niet groter is. Ik heb al eens eerder gedaan, voor 3 volwassenen en een kind voor minder dan €70 per week. Dus ik hoop dat het lukt.
Maar ik heb nog wel die €37,50 voor deze week en voor volgende week €50. Dat is dan voor extra dingen. Zoals misschien nog wat extra borden voor de kerst, omdat we 2e kerst bezoek krijgen. En maar 6 borden voor 3 gangen voor 4 of 6 mensen lijkt me lastig. Maar eigenlijk wil ik mooie tweedehands borden zoeken deze week.

De inlegzooltjes voor m'n schoenen haal ik ook bij de ANWB. Deze passen precies in mijn schoenen (die daar ook vandaan komen) en ze zitten goed. Heel duur zijn ze ook niet, na wat onderzoek. Na het dragen van een ander paar gympen afgelopen weekend, is mijn scheenbeen aanzienlijk minder pijnlijk, dus het ligt echt aan mijn schoenen.Gelukkig zijn mijn gympen nu best goed genoeg, maar het word nu snel kouder en dan voldoen ze echt niet meer.

En eindelijk staat er een bank in het nieuwe huis! Ik ben er zo blij mee. Zaterdag hebben we zoveel versleept, dat ik 'savonds echt helemaal kapot was. En we zijn er nog lang niet. Eerst moet ik weer wat dozen leegmaken. Ik deed er gisteren al 3 en vandaag wil ik er nog een paar doen. Gelukkig kan dat lekker rustig aan, want m'n voet is nog altijd best pijnlijk. Dus meer omhoog zitten ermee vandaag. Op m'n bank.
Vandaag wel de eerste dag van mijn echte eigen huishouden. Want we slapen de hele week hier. De hele grote boodschappen zijn al gedaan, zover al die gedaan moeten worden. Er staat nog genoeg drinken in de berging en dingen als pasta en rijst zal ik ook niet hoeven te halen. Het grootste wat ik deze week moet regelen, is een wasmachine. Maar dat valt buiten de boodschappen :P
Ik moet nog wel een paar bijzondere dingen halen voor 2e kerst, omdat we zelf een berg Indisch gaan koken. Gelukkig combineert er veel en houden we er natuurlijk een berg gekookte maaltijden aan over. Waardoor ik vandaag alleen brood hoef te halen, want de vriezer moet leeg deze week. Ik denk ook niet dat ik veel boodschappen extra zal moeten doen tussen kerst en oudjaar.
Voorlopig ben ik deze week nog wel bezig om m'n huisje een beetje in kerstsfeer te krijgen.

5 opmerkingen:

  1. Zo, genoeg te doen dus! Succes ermee.
    Wat betreft boodschappengeld redden wij ons makkelijk met 50 euro per week (2 volwassenen en een peuter). Gemiddeld zijn wij tussen de 35 en 45 euro kwijt (dat hangt ervan af of we bijvoorbeeld een kratje bier meenemen of een grote zak hondevoer). Ik heb een paar keer de volle 50 euro opgemaakt om een flinke voorraad op de bouwen van houdbare spullen. Zo houden we nu dus na de supermarkt nog wat geld over voor eventuele extra uitgaven die week, of we verdelen het over onze spaarpotten collectie (vakantie, dagje uit, klusgeld etc).
    En schoenen kunnen je lijf maken of breken dus dat is nooit een slechte investering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes ermee, ik hoop dat het gaat lukken! Wij zitten met z'n tweetjes steeds vaker rond de €40 per week (+ kat, dat wel). Dat komt ook omdat we bijna geen vlees meer eten. Wij hebben trouwens ook 'maar' iets van 6 borden, maar dat levert eigenlijk nooit problemen op. Toetjes en pap eten wij meestal van taartschaaltjes of uit papbakjes en al het andere kan gewoon op het bord. Als iemand echt een hoop nog heeft liggen, is het een kwestie van even weggooien en bord omspoelen, daarvoor gaan we geen extra borden kopen die 364 dagen van het jaar niet gebruikt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog vrij weinig serviesgoed (ook geen taartschoteltjes ofzo.) Maar het lijkt me een prima manier om mijn servies aan te vullen, lekker 2ehands dingen vinden. Niet extreem overigens, daar heb ik de plek gewoon niet voor.
    Een paar extra borden en wat schalen. Dan ben ik voorlopig helemaal gelukkig. Budget: €10, moet makkelijk lukken vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Succes,

    Bij ons lukt het ook eigenlijk makkelijk met 50,- per week. ( 2 volwassenen 1 kleuter en een hondje en 3 katten ) we eten Bio vlees 3 keer per week. groente van de boer, eieren van eigen kippen.

    Deboor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kon het ook altijd redelijk redden met 50,- per week. Toegegeven ik heb het nu al heel lang niet meer bijgehouden.. Vanaf deze week ga ik dat wel weer doen, waarschijnlijk valt er wel weer het e.e.a. te bezuinigen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen