woensdag 7 december 2011

meterstanden en maandbedrag...

Na wat rekenwerk kwam ik erop uit dat we afgelopen week 5,764m3 aan gas verbruikte. Niet helemaal representatief, maar toch al meer dan de maanden ervoor. Maar toch. Als we uitgaan van het gemiddelde (van het Nibud) zou ik nog zo'n 999 m3 overhebben voor de komende 6 maanden. Zelfs als we elke week 4 keer zoveel verbruiken, halen we dat nog niet. Het Nibud stelt 1045m3 voor een flat. Ik denk dat we er wel dicht in de buurt komen, vanwege de gashaard en geen CV.
Zo ook met de elektriciteit. We verbruikte afgelopen week 21 kWh. Daar al helemaal niet representatief, want mijn laptop is er nog niet geweest (dat is echt mijn zwak helaas) Maar vooralsnog, stel we verbruiken 6 keer zoveel per week, dan kom ik nog uit onder het gemiddelde van 4114 kWh per jaar van het Nibud.

Het water heb ik niet zo erg bijgehouden. Dat ga ik wel doen, als we er over een week of 2/3 echt wonen. Ik wil weten of ik te weinig of teveel betaal. Zeker als je te weinig betaald, komen de rekeningen bij de eind afrekening toch altijd als onwelkome gasten door de deur. Ik verhoogde de maandelijkse rekening al, gewoon omdat ik het idee had dat het bedrag elke maand wel heel laag was. De kosten per maand zijn nu €150 (daarin allerlei belastingen, transportkosten en dergelijke, maar ook onze kabeltv en huur van de keukengeiser) Maar vanaf juni zal dat wel omhoog moeten. €150 is echt wel weinig heb ik het idee. Voor 3 mensen in ieder geval wel.

Maar het nibud geeft ook aan dat wij een buffer zouden moeten hebben van €4700. Minimaal. Het liefste zelfs €10500. Dat gaan we voorlopig echt niet redden. De planning is dat we in ieder geval nog in de keuken een stuk voorzien van dubbel glas en het liefst wil ik ook gewoon een fatsoenlijke CV ketel. Een zuinige natuurlijk. En dat kost best geld. Maar het levert uiteindelijk ook wel op. We gaan het zien komend jaar. Ik heb mezelf gelukkig leerruimte gegeven, qua boodschappen. Er staat een redelijke voorraad van houdbare dingen in de berging. Gelukkig ben ik met mijn geld niet zo chaotisch als met veel andere dingen....

(nog een misschien wat gekke bespaartip: ik koop net na sinterklaas altijd chocoladeletters voor weinig geld. Die bewaar ik en af en toe smelt ik er eentje om in handzamere stukjes chocolade. Scheelt best wat, zeker omdat ik echt heel erg van chocolade hou)

7 opmerkingen:

  1. Ik doe precies hetzelfde met de chcoladeletters. met 5 kinderen en een man die dol is op chocola, scheelt het toch best. Net zoals ik bij AH altijd het vlees meeneem met 35 % korting sticker. Verder kom ik daar echt voor de folder en soms euroshoppermerk. En bij Jumbo kijk ik altijd goed naar de zuivel die aan de data is, heb er al ruim 130 euro mee weggesleept aan toetjes etc. Pas 7 grote feesttoetjes van mona. Ik vries ze gewoon in. Groetjes, Moepsje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk altijd na Sinterklaas en na Kerst in de supermarkt. Alles met 50 % korting! Leuk meegenomen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve schat! Wij betalen 141 euro voor een groot twee-onder-een-dak-huis. Dus dat voldoet echt ruimschoots voor een appartement. Maak je niet te druk! Komt echt goed. Je gaat serieus terugkrijgen van je voorschot ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 100 euro gas. rest stroom, overigens

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die chocola haal ik dan juist weer niet, omdat ik weet dat die letter of reep (of wat voor vorm dan ook) dan diezelfde dag nog op moet :)

    Voor gas en electra betalen wij voor een 3-persoons-huishouden (in een 2-onder-1-kap) €115,- voorschot. Moet bekennen dat we niet al te zuinig zijn met gas en electra, dus gok dat je het makkelijk gaat redden met je voorschot!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. correctie: 4-persoons-huishouden natuurlijk (ik moet er nog even aan wennen) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik voor gas en stroom 135, voor een 7persoons huishouden! en aan water 68 euro per kwartaal, dacht dat we het netjes deden. Moepsje

    BeantwoordenVerwijderen