donderdag 1 december 2011

Meterstanden

Ik keek afgelopen week eens naar de meterstanden.Op 10 december ga ik netjes opschrijven wat we precies in 6 maanden hebben verbruikt. Totaal niet vergelijkbaar met het komend halfjaar natuurlijk, maar het is voor mij wel prettig om te zien hoeveel er nog 'over' is.
Naar mijn idee is het maandbedrag namelijk best laag (slechts 131,06 inclusief kabel en geiserhuur)
Ik heb het bedrag per december opgehoogd naar €150. Ik heb namelijk gewoon geen zin in onverwachte verrassingen komend jaar.
Tot op heden gebruikten we ongeveer 40m3 gas en 284 kWh.
Volgens het nibud is 1045 m3 gas per jaar gemiddeld voor een flat. Ik pakte ter vergelijking al wat hogere getallen, omdat we een gashaard hebben en voorzien zijn van een vrij oude geiser. Maar zelfs daarmee zouden we nog ruim 1000m3 over hebben voor de komende 6 maanden. Nu we er vaak hele dagen niet zijn, gaat de haard helemaal uit. Dus daar zit dan geen extra verbruik in qua gas.
Volgens het nibud is voor een gezin van 3 zo'n 4114 kWh per jaar gemiddeld. Daar hebben we na een half jaar nog 3830 kWh van over. Dat is wel heel erg veel vind ik. Ook daar zullen we er dit jaar zeker wel onder zitten. Zeker omdat ik de gewoonte heb overal het licht uit te doen en overal de stekker uit te trekken, als het even kan.
Komend half jaar zal meer representatief zijn voor het gebruik wat we hebben, dan afgelopen half jaar. Maar omdat ik geen idee heb hoeveel het allemaal gaat zijn, hou ik er rekening mee dat we er vooral met het gasverbruik boven gaan zitten. Liever nu een beetje meer betalen, dan ineens een grote rekening krijgen. Het is allemaal nieuw voor me en ik verwachtte eigenlijk meer dan €150 per maand voor het gas/water/licht.
(onze watermeter zit helaas belachelijk lastig bereikbaar onder het trappenhuis. Wat ik op 10 december wel ga bekijken)

Het motiveert gelijk wel om nog eens extra te kijken waar het zuiniger kan. Qua elektra gaat het straks zeker kunnen. Ook qua water zal ik proberen wel een berg op te letten (er ligt een douchewekker inmiddels) Kleine Vent motiveren om overal beter op te letten gaat prima. Zeker als er tegenover het eindeloos tvkijken een veel leuker spel staat wat je samen kan doen met mamma. Wat er zeker de laatste tijd echt niet meer van komt. En waar ik van baal. Maar het gaat goed komen. Dat weet ik zeker.

1 opmerking:

  1. Wat fijn dat jullie zo weinig verbruiken! Ik zou willen dat dat hier zo ging! Toen wij nog in een flat zaten, viel het ook heel erg mee. Je hebt extra isolatie om je heen in de vorm van andere huizen en wij werden omringd door oude mensen die de hele dag hun verwarming hard aan hadden. De buizen liepen gewoon door naar ons huis, dus gaven ook warmte af als wij niets aan hadden. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen