donderdag 8 december 2011

Opruimen en organiseren

Vandaag staat in het teken van de berging organiseren. Er moeten een paar kratten komen om de voorraad netjes in op te bergen. Het is nu nogal een zootje.
Tegelijkertijd is er een stukje geld voor meubels (die we ff niet nodig hebben) voor een grote aanvulling voor de voorraad. En dan is het voorlopig genoeg met de voorraad. Dan heb ik mezelf best ingedekt denk ik zo. Nu nog een vriezer voor de berging(of ├╝berhaupt iets groters dan 1 vakje) en dan zijn we compleet. Ik denk er hard aan om er eentje te halen, die dan straks in de keuken mag staan.

Ik besloot veel meer zelf te gaan maken. Omdat ik het graag doe en het is uiteindelijk best voordeliger. Pasta zelf maken heb ik al vaker succesvol gedaan. Brood al een paar keer, maar nog niet heel succesvol. Maar ik ga blijven proberen. Brood en pasta zelf maken is misschien niet helemaal goedkoper, maar gewoon lekkerder. Maar cake, taart, koekjes en nog bergen meer. Ik wil het allemaal gewoon lekker zelf kunnen maken. Ik wil gewoon voorlopig lekker huismamma spelen en heel braaf van alles uit de oven toveren, zover als mogelijk. Tussendoor nog even hard studeren. Lijkt me handig. Die moet ook gewoon nu eens klaar. Doel is nog steeds om per 1 november 2012 100 studiepunten te hebben (inmiddels nog maar 34 geloof ik)

Overigens, met mijn gas/water/licht, bij ons zit er ook nog een bedrag geiserhuur en kabeltv in. Maar ik ga het zien. De eindafrekening schijnt ook ergens februari al te komen (zou ook leuk zijn) waardoor ik dan redelijk weer wat we verbruiken in de winter, zodat ik het bedrag er beter op kan aanpassen. Ik ga het in ieder geval netjes bij houden, zodat ik het redelijk kan schatten. Ik heb namelijk geen idee wat onze moederhaard ga verbruiken in hartje winter. 

4 opmerkingen:

  1. Ik heb vroeger heel veel brood gebakken voor mijn gezin. Helaas kan ik dit niet meer omdat ik coeliakie (glutenintolerantie) heb. In het begin vond ik het heel moeilijk, maar met oefenen wordt het vanzelf beter. Het resultaat valt iedere keer iets anders uit. Dat is normaal want de omstandigheden in huis zijn veel wisselender dan in een professionele bakkerij met constante temperatuur.
    Als je zelf een broodmix samenstelt heb je kwalitatief een veel beter brood dan de standaard broden bij bakker of supermarkt.
    Ik maakte altijd deeg voor twee keer twee broden. Heb je twee broden tegelijk in de oven en het opwarmen van de oven kost het meeste energie.
    Daarna deed ik er vaak nog koek(jes) achteraan.
    Het brooddeeg kneedde ik zelf. Geloof me, je krijgt er spierballen van. Mijn zoons stonden versteld ;-)

    Succes met alles!
    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes met opruimen!! Is bv zelf pasta maken ook echt goedkoper? Ik heb wel eens vandie durum tarwe gekocht, maar die wasbehoorlijk prijzig...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf maken, niet altijd goedkoper en het kost wat meer tijd. Maar het zooooooo veel lekkerder. Wat betreft brood, oefening baart kunst en bij ons is mijn man er beter in dan ik (zelfs in de broodbakmachine laat ik het nog mislukken haha).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ lekker leven: pasta maken is niet perse goedkoper (ik gebruik gewoon volkorenbloem werkt ook) maar het is lekkerder en je zit er echt sneller vol van.
    @ veggieMo: zelf kneden doe ik ook. Ik heb geen bakmachine, dus het moet in de oven (nu echt een kleintje nog voorlopig) Kneden moet ik dus ook zelf doen. En inderdaad meerdere dingen tegelijk doen is best zuiniger.

    BeantwoordenVerwijderen