vrijdag 9 december 2011

Wat te doen met 1 miljoen?

Ik kom bij mijn klikprogrammaas de advertentie alweer regelmatig tegen: wat zou jij doen met 30 miljoen?
De oudejaarstrekking is dit jaar voorzien van een jackpot van 30miljoen.
Ik kan het bedrag niet eens bevatten. En met mij volgens mij 90% van de mensen in nederland.
Ik dacht gelijk: wat zou ik doen met 1 miljoen? Omdat ik vind dat dat best genoeg is. Die andere 29 zouden ze dan aan 29 andere mensen mogen geven. Of aan nog eens 290 mensen allemaal een ton. Ook prima.
Maar wat zou ik willen?
- een mooi strandhuis zoeken op de locatie waar wij vroeger naartoe gingen.
- de hypotheek afbetalen (ookal is het een kleine, gewoon een vaste LAST)
- een mooie auto kopen (superzuinig en leuk)
- de reizen die ik graag wil maken niet meer uitstellen tot ik er ooit genoeg geld voor heb (wel in de vakanties, want Kleine Vent moet wel mee)
- studiefonds in elkaar zetten voor Kleine Vent (en eventueel andere kindjes die er nog niet zijn)
- een mooie ruimte vinden die ik kan ombouwen tot persoonlijke atelier, zodat ik daar lekker kan doen wat ik graag wil.

Maar de laatste is optioneel denk ik. Wat ik daadwerkelijk zou doen is nog maar de vraag. 1 miljoen vind ik zo enorm veel. Op dit moment vind ik €5000 per jaar extra binnenkrijgen al een gigantische uitdaging. Maar wat ik wel weet: hele stomme dingen zou ik niet doen. Ik ben juist namelijk wel blij met dat er straks minder spullen in huis staan. Dat alles makkelijker en beter op te ruimen valt. Dat het allemaal leger voelt.

Maar vooralsnog: ik moet het doen met wat ik wel heb en dat is op dit moment net genoeg.
Er pruttelen wel een aantal ideeën (waarvan 2 echt best goed levensvatbaar zijn) maar ik ben er nog lang niet over uit hoe ik het allemaal ga doen. Eerst heb ik maandag een gesprek voor mogelijk nieuw werk op termijn (voor een nog op te zetten winkel in de buurt)

9 opmerkingen:

  1. Ik vind 1 miljoen ook meer dan genoeg! Mocht jij 30miljoen winnen dan wil ik best één van die andere 290 mensen zijn die een ton winnen, ben ik ook heus al tevreden mee ;)

    Met een miljoen zou ik:
    - onze hypotheek aflossen;
    - een superzuinige auto kopen (één die ook goedkoop in onderhoud is);
    - twee dakkapellen op onze woning zetten en de zolder vakkundig laten aftimmeren;
    - ouders en zussen een bedrag schenken (belastingvrij);
    - een vakantie voor in één van de schoolvakanties boeken;
    - me verdiepen in hoe ik het geld het beste kan wegzetten.

    Maargoed, aangezien ik waarschijnlijk geen staatslot ga kopen, zal ik dat miljoen ook wel niet winnen ;) Het bereiken van die doelen zal dan wel ietsje langer duren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ps: oja, ik zou ook een aanbouw aan onze keuken willen doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. complete waanzin vind ik die loterijen , waarom niet heel veel mensen een halve ton of 10.000 euro, ik doe er niet aan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou ook best die 30 miljoen willen hebben hoor! Op mijn verlanglijstje staat iig de hypotheek aflossen en die van mijn naaste familie. Wie er geen meer had, zou dat bedrag krijgen. Ik zou ook wat voor mijn opa en oma willen doen, maar ik denk dat die een aflossing niet zouden aannemen. Iets anders bedenken dus. Het huis mocht mooi afgebouwd worden door een bedrijf dat er verstand van heeft, ik zou een deel wegzetten, zodat we niet meer MOETEN werken. Ik zou een deel weggeven aan dierenorganisaties, het liefst van die kleine, plaatselijke organisaties.

    Wat er over is beleggen in iets als vakantiehuisjes. Als je er daar een paar van hebt en je stelt er een soort 'congierge' voor aan, dan zorg je ook weer voor werkgelegenheid en het is een mooie erfenis voor eventuele kinderen.

    En ik ging ook zeker een keer shoppen. Niet voor heel veel dingen, maar wel voor wat mooie (helaas dure) dingen waar ik toch wel heel veel plezier van zou hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me dat er meer vervelende dingen om over na te moeten denken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb hier eens eerder over gefantaseerd en kwam erachter dat ik niet veel wens. De dingen die ertoe doen zijn meestal niet met geld te koop tenslotte.
    Ik wil verhuizen, een flatje/huisje willen kopen. Ik wil naar Almere, waar goede vrienden wonen...we zorgen een beetje voor elkaar en de afstand is nu gewoonweg onhandig groot.En met mijn huurwachtlijst schiet het niet op.
    Ik zou mijn flatje/huisje zoveel mogelijk isoleren, en ik wil een hout- leem-,pelletkachel, zonnecollectoren, een waterton...investeren in zuinig leven dus. Aankopen die er uiteindelijk toch wel komen na goed sparen.
    Verder zou ik een bad willen, om af en toe lekker in te ontspannen.
    En dat is het...
    Geen auto, geen andere grote wensen.

    Dus er blijft veel over, wat ik graag in een fonds ofzo stop of als startkapitaal gebruik, om daarmee een soort Centraal Wonen op te zetten voor mensen die begeleiding met wonen nodig hebben.

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 30miljoeneuro is de inlog aam bij de ING bank. Vind ik humor. Ik denk niet datnhet ooit gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. waarom zo veel geld 10.000 euro zou al geweldig zyn kon ik weer normaal slapen en alles betalen maar die droom komt nooit uit het is triest gr wilma

    BeantwoordenVerwijderen