zaterdag 14 januari 2012

Goed voor jezelf zorgen

Hoe meer ik zelf kook en alle boodschappen doe, hoe meer ik merk: Ik vind het steeds minder leuk om allerlei koekjes en dergelijke uit te zoeken en mee te nemen. Afgelopen 3 weken heb ik 1 keer koekjes meegenomen. Als traktatie voor Kleine Vent.
Ik wil graag weten wat ik eet en wat er in m'n eten zit.
Om het jaar even goed te beginnen, begin ik met zoveel mogelijk suiker uit te bannen. Klinkt simpel, maar het is lastiger dan je denkt. Overal zit suiker in tegenwoordig. Labeltjes lezen is komende tijd e het devies! Echt, ik heb het al vaker gedaan en als je het even doet, wordt je eng van alle rotzooi die echt overal in zit.
In brood alleen al. Je denkt: best gezond. Maar in 1 boterham uit de supermarkt zit al meer zout dan je per dag binnen mag krijgen. (nutteloze feitjes kennis die ik ergens vergaard heb...)
Dus begonnen met een beetje zelf brood bakken. Dat helpt echt. 
Maar het ding is: ik wil gewoon meer weten wat ik in m'n lichaam stop. Ik moet dit jaar al verplicht letten op wat ik eet, dus ik ga het proberen gelijk goed aan te pakken.
En omdat echt gezond eten (zonder e-nummers, teveel zout en suiker en zo) niet moeilijk, ingewikkeld of duur is, ga ik het gewoon doen!
En ik ben niet de enige die dat graag wil. Spaarcentje heeft een mooi blog over gezond koken, zonder pakjes, zakjes en kant en klaar.
Ik ga haar zeker volgen en kijken wat voor lekkere recepten en goede tips ze allemaal heeft.
Mijn motivatie voor beter willen eten, zoals Spaarcentje het noemt: puur eten, is vrij simpel: Mijn lichaam heeft recht op betere zorg. En ik ben de enige die dat kan doen. Ik wil m'n kind graag meegeven dat gezond eten niet erg is, niet vervelend en al helemaal niet vies. Gelukkig houd hij van fruit en verkiest het vaak boven snoepjes en koekjes. Maar ik wil eigenlijk zoveel mogelijk af van de fabriekskoekjes.

Voorlopig staan er echt nog pakjes, zakjes en mixen in de kast. En die maak ik echt wel op hoor. Maar ik denk dat het vooral voor de makkelijk gaat zijn. Als ik echt heel moe ben of als ik het enorm druk heb. Maar grotendeels niet meer uit een pakje.

3 opmerkingen:

  1. er zijn twee boekjes waar je veel aan zult hebben: Koken met karin-zónder pakjes en zakjes en bewust koken zonder E-nummers van Dinneke van den Dikkenberg. De laatste vind ik ik zelf fijner, staan meer 'alledaagse' recepten in. Succes. Moepsje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je dat ze niet eens alle toevoegingen hoeven te vermelden? Er zijn ook hier vele mazen in de wet!

    Ik doe ook mee met spaarcentje! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben hier ook steeds meer mee bezig, zelfs als ik dan koekjes ofzo zou hebben, dan maak ik ze liever zelf. Dan weet ik wat er in gaat. Ik koop af en toe een rol omdat we wel eens onverwachts bezoek krijgen, maar dan zijn het eigenlijk bijna altijd kaakjes oid, geen luxe dikke koeken.

    BeantwoordenVerwijderen