vrijdag 6 januari 2012

Groentetas

Gisteren haalde ik m'n eerste groentetas op. Er zitten 2 nieuwe dingen in.
Deze week zijn we voorzien van:
- zak tauge
- zak winterpostelein (nieuw)
- groene kool (nieuw)
- 2 stronken witlof
- 2 paprika's
- 4 bietjes

En dat is voor 2 personen. Daar krijg ik wel maaltijden uit voor meer dan 2 personen als ik wil. Maar goed. De winterpostelein proefde ik al en ik vind het in ieder geval lekker. Daar gebruik ik een stukje van voor een salade voor mezelf, om morgen mee te nemen. Nog wat dingen erbij zoeken en het wordt vast lekker.
De witlof is best ideaal, want Kleine Vent vind het echt heel vies. Dus eten we met z'n 2en witlof en Kleine Vent mag kiezen: kidneybonen of stoofpeertjes (kans is enorm dat hij gewoon kiest voor de kidneybonen. Maar ik heb het allebei staan)
De paprika's zijn verdwenen in m'n lasagne gisteravond. Een deel is ook in het doosje voor de soep verdwenen (volgende week waarschijnlijk wel soep maken)
De bietjes mogen voorlopig even bewaard, want die aten we pasgeleden nog. Gelukkig kunnen ze ongekookt best lang bewaard worden.
De groene kool moet ik nog bedenken wat ik er precies mee ga doen. Er stond een recept in de bijbehorende nieuwsbrief, die me best lekker leek. Met spekjes en bouillon.
De tauge is ideaal snackvoer voor mij. Ik vind het echt lekker en als ik gewoon een bakje op tafel zet, is het vrij snel op. Kleine Vent houd daar ook niet van, dus die zal het niet opeten. Past perfect bij mijn doelen, om beter voor mezelf te zorgen. Het is een stuk gezonder dan koekjes.

Daarbij: alle boodschappen voor deze week zijn bijna binnen. Ik moet alleen nog een doosje eieren halen, omdat de mannen morgen iets gaan bakken. En een halfje brood, omdat de mannen morgen ook wel willen eten. De boodschappenbudgetteller (wat een mooi galgje woord) staat nu op €9,25 resterend. De mannen koken dit weekend, dus zij gaan de boodschappen daarvoor doen morgen.
Vandaag maak ik ook al het boodschappen lijstje voor komende week (zover mogelijk) en misschien neem ik er al een paar dingen van mee. Volgende week ligt het budget een beetje lager. Gewoon om te kijken of het lukt zo af en toe. Kijken of ik ermee wegkom, om geen extra geld te pakken en het te doen met wat er nu nog ligt (ong €30) Inmiddels zijn er redelijk wat basisdingen gewoon in huis, dus ik ga het gewoon proberen. Pasta en rijst ligt er genoeg en ook aardappels en groente liggen er vrij veel nog. Het gaat echt om het vlees en daar ben ik vrij goed in, om daar mee te goochelen. Er liggen nog wat restjes van deze week en verder zit er ook zeker 1 vegetarisch gerecht bij deze week.
Ik ga vandaag even broeden op het menu voor komende week (weer maar 5 dagen, de andere 2 zijn van de mannen) Ik vind het leuk, zo een beetje puzzelen met alles wat er in huis is en wat er nog bij moet. En vooral: waar kan ik dat dan goedkoop krijgen en hoe plan ik het allemaal in.

2 opmerkingen:

  1. Winterpostelein is zeker lekker! :) Voor een salade, of je kan het ook door de pasta doen of koken als spinazie. Een enorm veelzijdige groente dus :) Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je kunt tauge ook lekker in het zuur zetten, blijft t langer houdbaar en is verrukkelijk bij bv oosterse maaltijden of op ene broodje kaas ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen