woensdag 18 januari 2012

nieuwe manier van budgetteren

Na het lezen van een berichtje bij lekker leven met minder, dacht ik: dit zou zomaar eens een manier kunnen zijn om vriendlief op het goede pad te krijgen. En zeker ook mezelf weer.
Het gaat over een manier van budgetteren waarbij je op papier alles uitgeeft. Uitgeven is dus ook sparen en opzij zetten. En dat lijkt me best wel wat. Ik kan het nog niet helemaal doen, omdat ik nog niet helemaal zeker ben van de inkomsten dit jaar. Maar het zou uiteindelijk zeker meer spaargeld opleveren denk ik. Want ik heb maanden dat ik zo'n €200 in de plus sta, maar ook maanden waarbij ik €50 ofzo in de min zou gaan (wat niet kan op m'n rekening, dus dat is al een voordeel)
Door elke maand gewoon apart te plannen steeds, kan ik in theorie meer sparen, waardoor ik aan het eind van het jaar niet op 0 uitkom op m'n spaarrekeningen.
Dit jaar zijn er namelijk een paar grote, voorheen niet verwachtte, uitgaves  te doen. Waar ik mezelf al een budget voor heb gegeven, zodat ik niet helemaal teveel uitgeef aan wat er nodig gaat zijn. Voorlopig heb ik een budget van €500 apart staan voor dit doel. Maar eigenlijk wil ik dit budget verdubbelen.
Misschien niet omdat het nodig is, maar omdat het meer zekerheid geeft.
Door elke cent van mijn inkomsten te budgetteren, moet ik verplicht sparen (he wat naar nou....)
Waardoor ik dus netto een klein beetje meer overhoud aan het eind van het jaar, omdat er natuurlijk wel rente bijkomt.
Ik ga het proberen voor februari, kijken waar ik op uitkom. En ik ga het zeker ook meenemen in een gesprek met vriendlief. Want dan zouden we allebei netto meer geld overhouden.

Maar aan de andere kant moet ik ook proberen die inkomsten te verhogen. Want enorm zijn die inkomsten van mij niet. Ze moeten omhoog, dat levert me op lange termijn nu eenmaal het meeste op.
Ik klik bij allerlei programma's op internet, wat me elk jaar een klein extraatje oplevert. Maar wat ik eigenlijk zou moeten doen, heel actief zelfs, is via marktplaats dingen verkopen. Vanaf april tot augustus is er elke maand een rommelmarkt in de buurt, waar ik zeker van plan ben om naartoe te gaan.
Het zijn allemaal geen grote bedragen, maar als ik elke maand 10 kleine bedragjes bij elkaar kan verdienen, dan word het uiteindelijk wel gewoon best veel. En dat is het doel: alle kleine beetjes helpen en tellen ook mee. Ik wil voor de zomer €500 verdient hebben, specifiek met oormerk om mijn budget te verdubbelen. Alles wat meer is, gaat naar spaargeld voor het opknappen van het huis en voor het schoolgeld van Kleine Vent (dat ik best heb, maar het blijft een terugkerend fenomeen natuurlijk)

Naast alle activiteiten moet ik ook vooral aan de studie! Dat levert namelijk de grootste verandering in situatie op: als ik kan werken met dit diploma op zak. Dat zou namelijk vrij snel een vaste baan opleveren en daarmee een vrij goed inkomen. Waardoor we samen het inkomen zouden verdubbelen bijna, ookal zou ik dan niet fulltime werken. Hopelijk kan ik mijn stage al regelen met een stagevergoeding (minimaal bedrag, maar natuurlijk wel gewoon extra)

3 opmerkingen:

  1. Hoe lang moet je nog studeren? Ik heb het ook even gelezen bij LLMM. Klinkt wel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je dit ook gaat proberen! Ik heb hier ook - zoals ik al schreef - een nogal wisselend inkomen. Wel een bepaalde basis, maar de rest verschilt heel erg. Juist dan is het denk wel goed om het bij te houden, ik merk namelijk dat ik ook wat losser word als ik meer geld op de rekening heb, terwijl het volgende week wel weer zo kan zijn dat ik in theorie tekort kom.

    Heel veel succes met studeren, wat zal dat mooi zijn, als je ineens een dubbel inkomen hebt, zonder fulltime te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb elke maand gewoon een redelijk vast inkomen (wisselingen zijn enkel naar boven, dus das mooi meegenomen)
    Ik rekende net al uit dat ik elke maand veel meer kan sparen dan ik dacht.

    Helaas moet ik echt nog wel 1,5 tot 2 jaar studeren minimaal. Afhankelijk van hoe snel het gaat, moet dat haalbaar zijn. Ik wil januari 2013 beginnen met het zoeken naar een stage, waar ik dan ook weer 500 uur moet 'werken'. Pas daarna heb ik m'n diploma, als het goed loopt.

    BeantwoordenVerwijderen