vrijdag 24 februari 2012

de belastingdienst

Ik word zo langzamerhand nogal moe van de belastingdienst.
Ik kreeg afgelopen week een brief met daarin de mededeling dat mijn bezwaar over 2010 voor mijn opvangtoeslag ontvangen was en dat ze het zo druk hadden dat ze er niet zoveel mee konden op dit moment en of ik het goed vond dat ze er langer over zouden doen.
De grootste grap: dit bezwaarschrift geen helemaal niet over 2010! Het ging over 2007, waarin ik volgens de belastingdienst niet gewerkt had (wat klopt, maar wel voltijds student) en dat ik dus even een bedrag van bijna €2000 terug moest betalen.
Omdat ik wist dat dat niet klopte, gelijk binnen een week na ontvangen van die brief bezwaar aangetekend. Noteer: dit was op 1 november 2011 dat ik het ontving.
Het bedrag moest uiterlijk op 16 december op rekening van de belastingdienst staan.
Op 16 november kreeg ik een bevestiging dat mijn bezwaar ontvangen was en dat er iets mee gedaan ging worden. Zolang mijn bezwaar in behandeling is, hoef ik niks te betalen.
Op 16 januari (ze plannen het zo denk ik) kreeg ik weer een brief: het termijn was al ruim verlopen en ze zouden het gaan verrekenen met mijn huidige opvangtoeslag. Wat ze dus ook prompt deden.
Na een telefoontje naar de belastingdienst, bleek dat mijn bezwaar terecht was gekomen bij de stapel voor 2010 (omdat ik het nummertje verkeerd ingevuld had, wat niet klopte toen ik het in mijn bestandje even nakeek, maar okay) De mevrouw aan de lijn zou mij uitstel geven en zorgen dat ik dus alsnog bezwaar kon aantekenen voor 2007. Inmiddels was het wel al 24 januari (omdat ze me moesten terugbellen)
Toen er op 30 januari een brief in de bus viel, met dat mijn bezwaar voor 2007 ontvangen was en dat ik dus automatisch uitstel van betaling zou krijgen, was ik het echt kwijt. Deze brief was overigens niet erg vriendelijk van toon. Ik kreeg uitstel, maar mocht het zover komen dat ik toch moest gaan betalen, stond er gedetailleerd in hoe dat dan moest. Op zich wel prima, maar 90% van de brief ging over betalen. Terwijl ik niet hoef te betalen.
Nu kreeg ik dus afgelopen week (met dagtekening 22 februari!) bericht dat mijn bezwaar voor 2010 ontvangen is, maar dat ze het te druk hebben en dat ze graag langer tijd willen voor de behandeling. Het grappigste is: moet ik straks alsnog betalen, dan mag dan wel met een stapel rente, omdat het voor 16 december al moest. Terwijl ze mijn bezwaar ontvangen hadden, maar gewoon zelf te laat waren.

Dat ik weet dat ik niet hoef te betalen uiteindelijk, maakt voor mij best wat goed. Ik sta namelijk in mijn recht. Maar het hele gedoe er omheen is echt zo hopeloos. Ondertussen krijg ik elke maand €66 te weinig aan opvangtoeslag. Wat ik prima kan opvangen, omdat de gemeente hier nog altijd niet doorheeft dat ik hier woon en dat ik me inmiddels al 3 keer heb geprobeerd hier in te schrijven. Daardoor is mijn studiefinanciering nog altijd hoger dan waar ik op rekende. (overigens zet ik dat geld zoveel mogelijk weg, mochten ze ineens bij de gemeente ontdekken dat ik in december al ingeschreven had moeten zijn)

Het zou allemaal makkelijker moeten worden, maar ik vind het nodeloos ingewikkeld. De belastingdienst maakt er zelf een zooitje van en ik mag het oplossen. En alles word heus wel afgeschoven op dat ik dingen verkeerd doe. Tenminste, als je de verantwoordelijke persoon uit je regio aan de lijn krijgt, is het vaak zo geregeld (heb ik gezien bij mijn moeder, die dingen moest oplossen voor een stichting)
Maar al met al is de belastingdienst voor mij een redelijke belasting ja. Het kost me enorme moeite om alles op de goede plek op het juiste moment te krijgen. Terwijl dat mijn baan toch niet is.

4 opmerkingen:

  1. Weet je wat ik zou doen..het hele zootje oppakken en naar het belastingkantoor gaan. Meestal zijn ze daar dan wel zo aardig dat ze het direct voor je oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las laatst ergens dat er de laatste tijd zoveel klachten binnenkomen, dat ze niet toekomen aan de normale werkzaamheden. Nou, misschien toch eens wat extra mensen aannemen? Het is inderdaad al een hele last dat je zo'n ingewikkeld systeem hebt waar je zelden wijzer van wordt, als je dan ook nog op zo'n manier er steeds achteraan moet, dan word je daar niet echt blijer van...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ZeeuwsKnoopje ook zegt, ernaartoe gaan, want anders krijg je het bijna niet meer op de rails.
    Heul eerlijk, 'k probeer altijd zelf (en ook voor m'n werk) de belastingtelefoon te mijden en rechtsstreek contact te zoeken met een beslissingsbevoegde medewerker,
    suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kan er mis gaan bij het inschrijven bij een gemeente. Je gaat naar burgerzaken en schrijft in je (vaak kun je zelf een afspraak maken). Je hoeft alleen een koop of huurcontract mee te nemen en je id. Ga je bij iemand inwonen dan vult diegene een verklaring in en je moet dan een kopie van zijn/haar id meenemen. Simpel zat.
    Ik zou niet gaan zitten wachten op de gemeente.
    De belastingdienst is een andere zaak. Daar kunnen ze flink de mist ingaan
    Groetjes Kees

    BeantwoordenVerwijderen