woensdag 29 februari 2012

E-621

Omdat ik straks echt helemaal geschift wordt van alle E-tjes die niet of wel kunnen, besloot ik gisteren bij het opruimen van mijn kastje, dat ik begin met 1. Die dan wel weer in heel veel dingen zit. De E621 zit echt in veel dingen. In de helft van mijn vleeswaren, een redelijk aantal pakjes die nog in de kast staan en in de bouillonblokjes. De laatste verdwenen gelijk in de prullenbak, met allebei nog 1 blokje erin.
Zodra de vleeswaren op zijn, worden ze vervangen door een variatie zonder deze E621.
Ook de bouillonblokjes worden binnenkort dus vervangen door een betere variatie.
Als je echt effectief nuttige dingen wil vinden over wat wel is, kun je het blogje van Zeeuws Knoopje lezen. Ik vond bij haar al een berg zinnige tips. Dus niet alleen: dat niet! maar vooral: Dat dus wel!

Maar die E-621 oftewel MSG oftewel GMS oftewel mononatriumglutamaat oftewel gistextract oftewel gehydroliseerde proteine en nog wel een paar denk ik. Handige fabrikanten, met meerdere aanduidingen mensen redelijk zand in de ogen strooien. Het is namelijk meer bekend onder de naam ve-tsin.
Het is een smaakversterker. Veelal dus in vleeswaren, pakjes en zakjes. Maar het zit vast in nog veel meer dingen. In een redelijk veel producten komt het van nature voor. In veel groente, in vis, in tomaten, in vis, in granen en ook in vlees (en nog wel meer) Het verschil daarvan is: de concentraties zijn vrij laag en het is een natuurproduct. De variant die gebruikt wordt onder het E-nummer is kunstmatig. En vaak is de concentratie beduidend hoger.
Dit specifieke E-nummer is zelfs het hart van een onderzoek geweest naar vetzucht bij mensen. Het zou een mogelijke 'aangeboren' vetzucht/eetverslaving bij kinderen kunnen veroorzaken. Echt 100% bewezen is het niet. Maar ze weten wel dat het je eetlust vergroot (waarom chips dus niet vult) Hierdoor eet je van een bepaald product meer en heb je dus sneller weer honger.

Hoe meer ik lees, hoe enger ik het begin te vinden. Ergens ooit heeft de grote baas overheid besloten dat deze stoffen best goed voor ons zijn en dat het geen kwaad kan. Maar ik kom er enorm veel tegen die je echt niet in je lichaam wil hebben. En langzaamaan ga ik er toch een hele berg m'n huis uit gooien.

3 opmerkingen:

  1. E621 zegt me helemaal niets, maar over ve-tsin heb ik inderdaad wel gelezen. Daar lette ik ook al op, maar ik wist dus niet dat het meer namen had. Dat wordt alsnog alles nagaan... Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ken je het boekje: " wat zit er in uw eten ?" van Corinne Gouget ? dit boekje gaat overal met mij mee naar toe. het is een pocket boekje waar alle E nummers in staan beschreven in een stoplicht schema, rood = erg slecht, oranje = niet aan te raden en groen = ongevaarlijk.
    aangezien er ook een hoop E nummers tegenwoordig onder hun naam worden vermeld staan die weer achter in het boekje en zo kan je die dus ook weer terug vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Leuk dat je me weer noemt. Maar zo te lezen raak je ook al aardig thuis in de benamingen...

    BeantwoordenVerwijderen