woensdag 22 februari 2012

een klein begin

'Smorgens lees ik altijd even snel het nieuws via mijn telefoon (1 van de weinige dingen die ik via internet doe erop, behalve het weer bekijken)  Ik las vanmorgen een berichtje uit de Volkskrant. Mensen eten teveel zout!
Dat was echt geen verrassing voor me. Dat wist ik al jaren. Zelf zal ik ook wel teveel zout binnenkrijgen. Ook al kook ik vrijwel zoutloos (alleen op vlees, waar nodig) en eten we geen kant en klaar maaltijden. De grootste boosdoener in huis: brood!
Ik eet graag brood, lekker brood. Maar er zit veel te veel zout in brood uit de winkel. Dat wist ik al jaren. Maar toch niks aan gedaan. Ik ben wel begonnen met het maken van brood, maar mijn mini combi oven is er totaal niet geschikt voor. Het brood rijst niet goed genoeg, omdat het te dicht op de warmtebron zit. Desalniettemin heb ik er wel qua smaak lekker brood uit gekregen. De 2 keer dat ik een brood bakte, zat er niet meer dan een lepeltje zout in het hele brood. Ik weet niet of dat minder is dan bij een fabrieksbrood, maar het voelt wel beter. Ik zal het nog wel eens wegen.
Maar ook allerlei snacks hebben natuurlijk veel te veel zout. Ik eet de laatste tijd nog nauwelijks koekjes, chips of andere snacks, maar daar ben ik in huis dan ook de enige mee. Daar zit in het algemeen een grote verbetering.

Voorlopig zit fatsoenlijk brood zelf bakken er niet echt in en toch wil ik beter brood hebben. Via het blogje van Zeeuws Knoopje, kwam ik dus uit op het oerbrood van de markt. Daar zitten dus geen slechte e'tjes in en dus gelijk al stukken beter. Omdat het brood hier bijna op is, lijkt het me een goed punt om mee te beginnen.

Verder laat ik nog even alles voor wat het is. Het huis is een enorme puinzooi en dat moet gewoon opgeruimd en schoongemaakt worden. Ik ben gisteren begonnen met de was weg te werken (gelukkig is het met 2 of 3 wassen helemaal klaar) en de eettafel is weer zichtbaar. Nu moet er vandaag plek gemaakt worden op dezelfde eettafel om de printer eindelijk eens neer te kunnen zetten (helaas nog geen andere plek) Ook een berg plastic en oud papier dat weg moet. Het papier mag wachten tot 15 maart. Elke 3e donderdag van de maand komen ze namelijk gewoon in de straat om alles op te halen. Dat scheelt me aanzienlijk veel slepen op mijn fiets. Dan sleep ik alles gewoon naar de rand van de stoep en dan is het zonder al teveel moeite in 1 keer weg. Anders moet ik zeker wel 7/8 keer op de fiets heen en weer. Verder is er nog zoveel te doen in huis. We zijn er nog niet voorlopig en we moeten het zo langzamerhand toch wel binnen een half jaar helemaal klaar hebben.
Elke dag een beetje, dan word het vanzelf wel weer netjes.

2 opmerkingen:

  1. te veel zout is idd niet goed, maar let wel op dat je absoluut zout nodig hebt. als je het alleen op je vlees doet is onvoldoende, maar waar je meer op moet letten is dat je goed zout neemt.... dat wil zeggen het ruwe zeezout bij de natuurwinkel vandaan. gewoon keukenzout bevat minder of bijna geen mineralen en juist de mineralen zijn erg belangrijk. als je zeezout neemt heb je gelijk alle mineralen die je nodig hebt in 1 keer en veel minder van het slechte natrium dat gewoon keukenzout heeft. zeezout kun je rustig 1 eetlepel op een dag van binnen krijgen zonder schade (uiteraard niet 1 tegelijk) terwijl keukenzout dan binnen enkele dagen al klachten zou geven. let dus op wat voor zout je gebruikt. het gewone zout dat in brood gebruikt wordt is te veel gezuiverd van mineralen en dus slecht voor de gezondheid terwijl zout wel degelijk heel belangrijk is voor je gezondheid. dus als je het keukenzout vervangt door zeezout ben je voor je gezondheid al op de helft:) daarnaast is zeezoutwater erg goed voor planten als zeer mineraalrijke plantenvoeding:) 1 theelepel zeezout op 1 liter water voor plantjes(ook groenteplantjes) is perfect en goedkoop:)

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herbamare is kruidenzout bij de Reform. Dat is ook 'goede' zout. Van jouw was moet ik beetje lachen. Je hebt het over was wegwerken, zié ik me daar een berg voor me. Blijken het 2 wasjes te zijn, haha. Ik heb hier iedere week wel 10 wassen met gezin van 7 personen. 2 wasjes liggen er altijd wel. Maar was alleen 's nachts en zaterdags stuk of drie. Vond dit wel eenleuk. Je schrijft altijd gezellig. GA zo door! Groetjes, Moepsje

    BeantwoordenVerwijderen