dinsdag 28 februari 2012

het gedoe met E-tjes....

In het gevecht tegen slechte e-nummers, waar ik pas mee begonnen ben, deed ik gisteren de ham niet op m'n brood. Er bleek e 621 in te zitten. Na enig onderzoek blijkt het iets te zijn wat je absoluut moet willen vermijden.
Hoewel ik lang niet alles weet van deze e-nummers, merk ik wel dat ik bij het boodschappen doen, even op het etiket kijk of er gewoonweg niet teveel van deze e-nummers inzitten.
Ik vond net een lijst met allerlei e-nummers, met daarbij goed/fout vermeld en wat het dan precies is. En er zijn dus enorm veel groene/goede e-nummers, die prima te eten zijn. Maar er zijn nog meer slechte/rode e-nummers die je dus moet willen vermijden.
Er is de laatste tijd veel te doen over deze e-nummers. Zeker omdat fabrikanten verplicht zijn te melden wat er in hun product zit, maar veel consumenten minder e-tjes willen in hun voedsel. Dus wat doen de slimme fabrikanten? Die zetten gewoon de volledige naam op het pakje, waardoor er ineens geen e-nummer meer staat. Wat dus niet wil zeggen dat ze er niet inzitten.

Ik ben geen wereldverbeteraar, maar ik wil graag wel bijdragen aan een betere wereld. Het minder vlees eten is makkelijk. Het verminderen van e-nummers in huis aanzienlijk moeilijker. Ze zitten vrijwel overal in en lang niet alles is echt zo gezond. Helemaal 'slechte e-nummer' vrij gaan we denk ik nooit worden hier in huis, maar als ik het tot het minimum kan beperken, ga ik daar absoluut voor.
Ik merk dat Kleine Vent op sommig voedsel namelijk redelijk heftig reageert (soms door druk te zijn en soms door vrijwel niet kunnen slapen of juist heel lamlendig zijn) Hij heeft zelf niet erg door dat het komt door eten of drinken, maar ik hoe meer ik er op let, hoe meer ik dingen bij elkaar kan passen.
Ik vraag me dus af of het komt door bepaalde e-nummers of dat het gewoon is zoals zijn lijf reageert op een specifiek product. We gaan het zien. Ik begin langzaam alle pakjes en producten op te gebruiken of weg te doen, waar dus 'slechte e-tjes' in zitten.

3 opmerkingen:

  1. Kun je dat lijstje toevallig ook ergens downloaden? Ik ben ook wel heel benieuwd, want ik zie dat bijna overal E-nummers in zitten en zou dan liever voor de goede kiezen dan voor de slechte...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, Succes he, als je eenmaal bezig bent, gaat het vanzelf hoor! Wat betreft ham of vleeswaren: de biologische vleeswaren van bio+ kun je wel eten!Ikzelf winkel met een waaier van medica-natura. Kijk maar op mijn site bij mijn blogje van gister. Er bestaat ook een lijst met juist alleen veilige e nummers. Precies 1 A-4. Ook makkelijk om mee te nemen in je tas met boodschappen doen.
    Ga naar de site van stichtingvoorlichtingnatuurgeneeskunde. Klik dan op nieuwsbrief nr. 11. Dan vindt je op pag. 13 de veilige lijst! Succes

    BeantwoordenVerwijderen