maandag 20 februari 2012

Ik ben er nog wel....

Bijna een week geleden alweer, mijn laatste blogje.
Ik heb afgelopen week mijn energie laten bepalen wat ik deed. Wat vooral neerkwam op eigenlijk niks. Kleine Vent van en naar school en boodschappen. Verder heb ik eigenlijk weinig gedaan.
Maar dit afgelopen paar dagen komt de energie weer wat terug en heb ik mijn huis weer een beetje in orde gekregen (we zijn er dan nog lang niet, maar er is weer tafel om aan te eten)
Deze week is het helemaal voordelig, want het is lekker vakantie. Een weekje lang niet om kwart over 7 m'n bed uit moeten rollen en Kleine Vent eindeloos moeten aansporen maar gewoon op te schieten.
Vandaag hebben we een uitje in de planning. De enige eigenlijk deze week. Vandaag gaan we naar de bios. Dat doen we elke vakantie een keertje. Alleen vandaag een beetje meer op budget dan normaal. De popcorn krijgt hij bij de bios, maar het drinken nemen we wel uit de supermarkt mee. Precies hetzelfde, maar scheelt aanzienlijk in prijs. Er moet flink op de prijzen gelet worden deze week. Aan het eind van de week krijg ik weer mijn geld binnen. Dan begin ik opnieuw met alles fatsoenlijk organiseren. Het was in februari echt een rotzooi.
In maart hebben we best een drukke periode. Een paar verjaardagen en 2 schouwburgbezoekjes. Ook plannen we zelf nog een high tea in, omdat we wat mensen willen bedanken en omdat we leuk nieuws hebben. De high tea is de meest kostbare bezigheid, omdat de kaartjes voor de schouwburg of gekregen zijn of in november al betaald. De verjaardagen plan ik al een tijdje netjes in in mijn budget en komen dus niet onverwacht.

Daarbij zijn de meterstanden van afgelopen week me enorm meegevallen. Dankzij de warme zon stookten we enorm veel minder (dit weekend zelfs bijna 2 dagen helemaal niet) en ook vandaag schijnt de zon goed de woonkamer in. Qua elektra verbruikten we 46, tegenover 40 vorige week. Grotendeels mijn fout, want ik gebruikte de oven veel meer en vooral de tv was denk ik de grote boosdoener. Het gasverbruik was slechts 18,6 afgelopen week. Vorige week was dat 34,5. Dus een enorme vermindering. Ik weet niet of ik dat kan volhouden. Dat ligt ook aan het weer. Veel zon betekent weinig stoken en weinig zon betekent meer stoken.
Deze week ga ik ook testen of de inductieplaat hier ook echt zoveel sluipverbruik heeft. Gewoon de stoppen omzetten in de kast, waar de kookplaat op staat. Het zet verder niks anders uit, dus het is dan echt van de kookplaat. In theorie zou het 140 tot 280 watt per week moeten schelen. Kleine besparing dacht ik eerst, maar reken het om naar een 12 maanden project dan wordt het ineens 7280 tot 14560 watt. En dus een aanzienlijke besparing. Ook zag ik dat ik mijn washok apart kan schakelen, omdat er enkel mijn wasmachine staat. En met 1 wasmachine op een hele groep, dan kan ik hem ook best uitzetten, wanneer ik die niet gebruik. Dat is voor volgende week. Kijken wat dat allemaal uitmaakt. Wasmachines schijnen ongeveer hetzelfde sluipverbruik te hebben als mijn inductieplaat. Ik ga het testen. Eerst gewoon maar eens de groepen uitzetten, maar uiteindelijk wil een metertje hebben, zodat ik alles in huis kan doormeten (en uiteindelijk zoveel mogelijk het sluipverbruik beperken)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen