zondag 4 maart 2012

Eindelijk: groot nieuws!

Eindelijk kan ik het gewoon lekker in de ether gooien. Ik heb er tijden op moeten wachten, maar vandaag hebben we dus een High tea met ouders en schoonouders. Waarvoor ik enorm zenuwachtig ben, omdat we allebei een beetje mindere reacties verwachten. Overigens met terechte redenen.
Maar waardoor ik dus al een hele tijd uit mijn doen ben, mijn lijf enorm gek reageert en ik dus al tijden veel sneller moe ben (hoewel het nu steeds minder word) mag nu eindelijk de wereld in.
Als alles meezit, komt er zo rond 12 september een nieuwe wereldburger bij.
Na 3 echo's is het inmiddels echt ons kindje (of pinda of gummibeertje of raar kuiken, als je de plaatjes van de echo's mag geloven)
Ik heb dus die periode van heel moe zijn vooral gebruikt om uit zoeken wat de uitgaven ongeveer gaat zijn voor alles wat er nodig is. Na een beetje onderzoek kwam ik uit rond de €600 voor alles.
Ik wil namelijk perse geen nieuw.
Een kledingkast hoeven we niet aan te schaffen, omdat er een hele grote bergkast in de kamer komt. Met een deel voor het kleintje. Waardoor het budget voor de kamer een stuk naar beneden kon.
Mijn budgetplanning ziet er ongeveer zo uit:
- kinderkamer (bedje, commode, gordijnen, lamp): €150
- wandelwagen 3 in 1 (dus met maxi-cosi/vergelijkbaar) : €150
- Kleertjes: €50
- bad en benodigdheden: €50
- Overige: €150

Kleding voor mezelf is tweedehands of zelfgemaakt. Grotendeels zelfgemaakt, omdat ik nog zoveel materiaal heb liggen.
Ook kleertjes voor ons fantje (wat we het gedoopt hebben) ga ik een deel zelf maken. Daarbij heb ik nog een stapel luiers en andere verzorgingsspullen liggen, omdat ik een tijdje kraammanden verkocht heb en daar nog resten van heb liggen.Ook de gordijnen en dergelijke ga ik lekker zelf maken. Omdat ik het dit keer allemaal wil doen, zoals ik het wil.
Door nu al te beginnen met dingen uit te zoeken en te verzamelen, heb ik de luxe om te wachten tot ik iets vind, wat ik leuk vind en voor de prijs die ik ervoor wil betalen.

Maar omdat we een beetje verwachten dat er mensen toch vraagtekens zetten bij alle nieuwe, komende kosten en of we die wel kunnen betalen (wat een terechte vraag is overigens) heb ik eens goed uitgerekend wat ik nu zelf aan spaargeld heb staan. En ik viel bijna van mijn stoel van het bedrag. Ik kwam uit op een bedrag van ruim €7500. Dat was beduidend meer dan ik dacht dat ik bij elkaar had.
En als ik goed strak blijf plannen, komt daar nog elke maand tussen de €100 en de €200 bij. En dat is puur wat ik als reserve heb staan en wat ikzelf spaar.
Vriendliefs financiën weet ik niet zoveel van, maar ik vind nog altijd dat we organisatorisch beter kunnen gaan werken op dat gebied. Het lijkt me dan ook weer een goed moment om er over te beginnen. Ik krijg alles wel georganiseerd denk ik zo. Tenminste: alles voor ons huis en bijbehorende dingen.

16 opmerkingen:

  1. Wat leuk voor jullie!! Gefeliciteerd! :)

    Komt vast wel goed financieel... Heel veel van de dingen die 'moeten' tegenwoordig kan je best zonder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Fijn om het eindelijk te kunnen zeggen he?
    En die financiën krijg je vast wel rond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd! En dit is dan inderdaad een goed moment om samen eens om de tafel te gaan over de financiën. Want hoewel dat natuurlijk lang niet het allerbelangrijkst is, is het wel goed als je dat in kaart hebt. En wow van die €7500!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met dit kleine wonder.... Genieten en de mindere reacties.... Naast je neer leggen, het is jullie keuze en genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Geniet ervan.....
    De financiën gaan helemaal goed komen. Misschien krijg je nog iets van ouders/schoonouders?

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg! Van harte gefeliciteerd! Joh, met die kosten komt het vast wel goed. Hier en daar alvast gaan polsen of mensen geen spulletjes over hebben. Genoeg mensen met zolders vol spullen. Vooral genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte gefeliciteerd. En groot gelijk dat je niet alles nieuw koopt. Wij hebben ook vel tweedehands gekocht. Dochter is nu 5 en nog geen dag spijt van gehad. Mocht het ons lukken een tweede kindje te krijgen dan kan alles nog een keer gebruikt worden en dan verkoop ik alles weer vi marktplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van harte gefeliciteerd! Van de eventuele nare reacties zou
    ik me niks aantrekken! Het is jullie leven en het belangrijkste is dat jullie gelukkig zijn!
    liefs en geniet ervan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte!!! Wat een leuk nieuws. Geniet van het kindje dat gaat komen. De rest zal heus wel lukken. Wij hebben er zelf 5 en alleen mijn man werkt. Heus geen topsalaris. 't is soms rekenen, maar het gaat je lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk zeg! Van harte gefeliciteerd! Hopelijk voel je je snel weer wat beter. Het tweede trimester is altijd het beste wordt er gezegd! Geniet er van, het is zo'n wonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi bericht. Ik had al eens gedacht, toen je schreef over weinig energie: 'zou ze zwanger zijn?' En ziedaar toch geen gekke gedachte van mij. Geniet van deze bijzondere periode in je leven !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had gisteren al een berichtje getypt op de Iphone van vriendlief, maar ik kon het niet verzenden met een vage reden.

    Nog van harte gefeliciteerd met het leuke nieuws. Fijn dat je ook zulke goed reacties hebt gekregen. Is altijd fijn he. Lekker van genieten. Een kindje heeft veel meer aan liefde en aandacht dan aan dure spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lees het net pas; van harte gefeliciteerd, leuk nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd!!! Gaaf.

    Heb ik toevallig een babykamer in de aanbieding, haha. Maar ik lees (in de volgende blog) dat je al voorzien bent.

    BeantwoordenVerwijderen