maandag 19 maart 2012

Ik red het heus wel....

Gelukkig lijkt mijn verkoudheid al een stuk te zijn afgezwakt. Nog steeds wel aan het snotteren, maar elke dag is het een stukje beter. Hopelijk heb ik straks nog de energie om een stuk van de muur te repareren. Ik was namelijk best goed bezig, met elke dag een stukje.
Volgens mij willen ze me een beetje pesten ofzo. Ik zeilde zo door mijn vorige zwangerschap heen. Niks geen kwaaltjes, erge vermoeidheid of spataders. En nu het ene na het andere. Ziek,zwak,misselijk het ene moment, dan weer heel erg moe. Gaat dat net een beetje over, zakt m'n bloeddruk zodanig, dat ik moet oppassen dat ik niet om de haverklap van m'n stokje ga. Is dat net 'over', word ik een partij verkouden en lig ik weer voor pampus op de bank. Dat mijn lijf het maar even weet: Geen spataders of nog ergere streepjes op mijn lijf maken! Want ik ben er nu wel weer klaar mee!

Maar gelukkig is het mooi weer! Wat hier afgelopen week duidelijk voor beter verbruik van gas en elektra heeft gezorgd. Het gas had ik wel verwacht, dat is nu wel redelijk constant denk ik. De moederhaard blijft nog wel even 'standby' en dus eigenlijk nog wel aan (de waakvlam natuurlijk). Verder wordt er natuurlijk gewoon nog altijd gedoucht. De stand was deze week dan ook 12,4. Ik denk niet dat het nog enorm omlaag gaat. Pas als het echt goed weer wordt en blijft, dan gaat de moederhaard uit.
Het elektra verbaasde me enorm! Ik had wel verwacht dat het minder zou zijn. Maar de teller stond deze week op 35! Wat ik een prima score vind, tegenover de 47 van vorige week! Het grootste verschil? We gebruikte gisteren de kookplaat niet, ik waste maar 1 was en we waren maandag de hele dag en zaterdag een deel van de dag weg. Ik denk toch dat ik goed in de richting zit met de grootverbruikers hier. De kookplaat, de wasmachine, de afwasmachine en de tv zijn volgens mij de grootste boosdoeners. En vooral die tv gaat steeds minder aan. Overigens denk ik dat met het echt uitzetten van de moederhaard, het verbruik van elektra ook wel iets zakt. De afvoerpomp verbruikt ook constant stroom nog (ook al zette ik hem al een standje lager) Er moet nog een tijdschakelaar tussen komen voor de zomer. Dan blijft de pomp goed en verbruikt dan minimaal stroom.

Verder bedacht ik me dat als ik nu alvast gaan budgetteren voor de moestuin die ik volgend jaar wil hebben, dan moet het zeker wel gaan lukken. De kosten voor de lokatie zijn niet veel. Die komen op maximaal €90. Daarbij nog wel dus kosten voor zaden en goed materiaal (niet alles in 1 keer, maar toch). Ik wil graag zo'n €300 bij elkaar sparen. Precies moet ik nog even rekenen en bedenken wat ik dan graag aan groente/fruit zou willen. Maar voor een bedrag van minimaal €210 kan ik best veel leuke zaadjes en wat materiaal vinden. Ik rekende vorig jaar al eens uit wat ik zou moeten laten groeien om die €90 eruit te halen. Ondertussen zijn de kosten voor groente natuurlijk weer anders. Maar het is gewoon een beetje een idee, dat ik er toch best veel moet uithalen, wil het rendabel zijn. Maar lekkerder is het zeker. Mijn grootste punt: er moet dan echt een grotere vriezer komen! Dan kan ik ook veel groente bewaren voor de winter. Maar met goede planning moet een moestuin van 125m3 redelijk zelfvoorzienend kunnen zijn. Ik ga weer eens rekenen en uitzoeken, om te kijken wat ik er dan in theorie uit zou kunnen halen. Als je werkt met een goed plan zou een stuk grond van 50m3 per persoon genoeg moeten zijn om zelfvoorzienend te zijn.

1 opmerking:

  1. Hej Lottebees,
    ik heb al een tijdje niet meer geblogd en/of blogs gelezen, lees dus net pas dat je zwanger bent, superleuk en gefeliciteerd! Hoe vindt zoon het?
    Hopelijk voel je je snel weer wat beter!
    Groetjes,
    bespaarmama

    BeantwoordenVerwijderen