maandag 19 maart 2012

raamtuinieren of container gardening....

En terwijl ik een beetje onderzoek deed naar wat de kosten mogelijk zouden zijn en hoe je het beste kan planten, kwam ik iets tegen wat ik al direct in de praktijk kan brengen. Het fenomeen: Raamtuin!
Alleen kwam ik daarbij uit bij een meneer die al jaren allerlei experimenten doet om zo efficiƫnt mogelijk en zonder enige waterverspilling groente te kweken.
Voor mensen zonder tuin, maar met een raam over of een leuk balkon, zeer de moeite waard: Willem van Cotthem blogje over container gardening. In zijn geval: in plastic flessen.
Ooit bedacht als mogelijke oplossing voor het voedselprobleem in heel erg warme landen, maar ook prima geschikt voor mensen zonder tuin of met weinig ruimte.
En zo'n mooi kaal muurtje in de schaduw heb ik wel over. Sterker nog: ik denk dat ik ook een zonnig muurtje wel over heb, om op deze manier te benutten. Misschien hang ik er zelfs een paar aan het afzichtelijke gaas wat er bij mijn voorbalkon gespannen is. (wat ik eigenlijk weg wilde halen, maar nu dus voorlopig even blijft, om dit te testen.
Dus vandaag ga ik behalve een stukje muur repareren, ook maar even een paar flessen vinden, die hier nog rondzwerven, om er mooie hangende bakjes van te maken, voor de aardbeienplantjes die ik graag wil. En voor allerlei andere dingen. Ik vind het een geweldig idee!

2 opmerkingen:

  1. En het is er (hier) mooi weer voor. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik meen dat ik ik het in de VT wonen heb gezien/gelezen. Die lagen de flessen horizontaal, knipte een bovenkant eruit, aarde erin en plantjes en hingen ze op aan touwen. Zo kan er veel meer in. Misschien idee? Succes, Moepsje

    BeantwoordenVerwijderen