woensdag 14 maart 2012

wat is nu gemiddeld.....

Ik vroeg me dus af: wat is nu het gemiddelde stroom/gasverbruik van een huishouden met 3 personen? Het Nibud geeft natuurlijk nummertjes, maar ik ken ook heel veel mensen die daar dan weer onder zitten. Een gemiddeld huishouden zou dan namelijk bijna 79kwh per week verbruiken en qua gas zou dat voor ons soort woning 26 per week zijn. Qua elektra zitten we daar dik onder en qua gas zal het gemiddeld ook heus minder worden. De piek lag bij ons op 34,5 in de week dat het enorm koud was. We zitten nu al dik onder de 20 weer. Het gemiddelde van de afgelopen 10 weken ligt hier rond de 22. Ook het elektra ligt ver onder het gemiddelde blijkbaar. Ik kom gemiddeld uit op 47,8kwh de afgelopen 10 weken. Dat ligt volgens het Nibud net iets boven het gemiddelde verbruik van een huishouden met 1 persoon.

Dan ga ik me toch afvragen wat al die andere mensen dan doen, om zoveel te verbruiken. Ik vind namelijk nog altijd dat de tv hier teveel aanstaat en dat onze kookplaat en vaatwasser teveel stroom verbruiken. En toch zitten we dan blijkbaar zoveel onder het landelijk gemiddelde.

En als ik dan naar onze maandelijkse rekening kijk, dan zie ik dat er voor elektra ook wel €12,90 gerekend wordt en voor gas een bedrag van €45,76. Ik heb totaal geen idee of dat normaal is.
Onze rekening behelst namelijk meer dan enkel gas en elektra. Er zit hier ook water bij (voor het gigabedrag van €8,63), de betaling voor de kabel (a €13,82) en een bedrag voor de huur van de geiser (a €14,25)
Uiteindelijk komt het totaal op €149,72. Omdat ik zelf het voorschot verhoogd heb.
maar omdat ik toch bezig ben, reken ik gelijk even uit wat we daadwerkelijk gemiddeld verbruiken per maand. Het water weet ik niet (die meter hebben ze onder het trappenhuis gestopt, waar altijd fietsen voor staan en ik bijna op m'n buik moet om er bij te kunnen) Qua elektra verbruikten we gemiddeld €21,60 (met prijzen van januari dan maar gerekend) en met het gas gemiddeld €22,70 per maand. Uiteindelijk word alles gewoon netjes met elkaar verrekend en kom ik dus uit op een bedrag van ongeveer €44,35. Dat is minder dan we nu aan gas alleen betalen.
Maar wanneer nu precies de eindafrekening komt, dat weet ik niet. Maar het is fijn om te weten dat de kans dat we wel nog iets terugkrijgen, redelijk aanwezig is. Ik hoogde het voorschot bedrag pas in oktober op naar die €150. Maar als nu reken, hoefde ik dat eigenlijk niet te doen. Maar we gaan het zien. Het gaat van het verbruik van water afhangen hoeveel omhoog of omlaag ik het laat gaan. Er komt aan het einde van het jaar namelijk gewoon een extra persoon bij en die gaat veel water verbruiken. En uiteindelijk ook meer gas en meer elektra.

(Stiekem rekende ik ook even uit wat we dan in totaal verbruikt hadden in kosten. Het totaal van gas/elektra kwam uit op €397,51. Het water weet ik dan niet. De verdere kosten zijn dan €741,87. Niet geheel in verhouding vind ik zo. Hoewel de kabelaansluiting en een onderhouds/huurcontract voor de geiser er dan wel inzit, vind ik het belachelijk veel geld in verhouding)

2 opmerkingen:

  1. Wij zitten er ook flink onder, en dat met een huis uit de negentiende eeuw! Verbaas me echt over de gemiddelden. Stroom (zonder de panelen) bijna 2/3e minder! En dat met electrisch koken en altijd mensen thuis!

    PS: kun je woordverificatie svp uitzetten? Erg vervelend namelijk! Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met 7 personen: Hoog tarief: 30, Laag tarief: 34, Gas: 37 en water: 3, dit was van vorige week

    BeantwoordenVerwijderen