woensdag 4 april 2012

750 berichten en veel geleerd....

Vandaag alweer mijn 750 (!) berichtje dat ik de wereld in slinger! Ik vind het eigenlijk best grappig als ik die nummertjes zo zie. Dat ik zoveel getikt heb de afgelopen tijd. Want het is echt vooral de afgelopen periode geweest dat ik veel meer ben gaan bloggen.
En het heeft me veel gebracht ook. Ik lees allerlei blogjes, leerde enorm veel bij over duurzaamheid en beter eten (lang leve de Bio winkel die hier vanaf komend weekend is!) Maar ook eindeloze idee├źn om dingen zelf te maken en vooral: Ga het gewoon doen! Iedereen doet wel eens iets verkeerd en dat is soms juist best grappig.
Ook leerde ik dat je prima met weinig geld toekan, zonder het echt te voelen. Zo besloot ik dus dat ik dit jaar prima voor 5 dagen boodschappen kon doen met €20. Lukt niet altijd, maar het gaat best goed tot op heden. Voor 20 dagen staat er dus deze maand €125, die vast wel opgaat. Maar alsnog, geen slechte score. Het is voor mij natuurlijk een keuze en geen absolute noodzaak. Als ik heel krap zit en het niet meer zou kunnen betalen, dan is er altijd nog iemand die dat wel kan. Waardoor er geen hele grote druk achter zit. Mijn grote stok achter de deur: ik wil graag een paar dagjes uit dit jaar en volgend jaar lekker lang op vakantie. Dus moet ik andere dingen laten voorlopig. En eerlijk gezegd: ik mis maar weinig. Ik ben nooit een echte shopping Queen geweest. Ik vind het leuk om te doen, zo nu en dan. En ik hou echt wel van mooie kleren. Maar de kleren die ik echt leuk vind, vind ik vaak te duur of kan ik niet betalen. Dus dan houdt het op. En doe ik het dus niet. Nu voor ons beebje is het soms wat lastiger. Nu helpt het enorm dat ik van tevoren een budget had opgesteld, waarvan ik alles wilde doen. Nu hoeft er veel minder van en kan ik me iets meer uitleven.

Buitenom alles: ik doe dus echt meer!
Ik zie allemaal bloggers, die vanalles doen. En dan denk ik: dat wil ik ook/ dat kan ik ook!
En ik doe al veel meer dan voorheen. Het begin van mijn minimoestuin is aanwezig en ook het zoveel mogelijk bezuinigen op elektra en gas gaat me best goed af.
Zo zag ik tijden terug een filmpje van een vrouw (in amerika) die extra geld nodig had en besloot dat eens te bezuinigen op de boodschappen. Ze schreef alles op wat ze nog in huis had en kwam tot de conclusie dat ze zeker nog wel 3 weken eten in huis had. Zo hoefde ze alleen nog maar hier en daar wat verse producten te kopen in die 3 weken.
En die gedachte kwam gisteravond ineens bij me op. Mijn voorraad is dan niet zo groot, maar toch groter dan ik dacht. Ik schreef even op wat ik allemaal in huis heb en kwam tot de conclusie dat ik volgende week voornamelijk brood en fruit moet hebben. Wat dus betekend dat ik mijn voorraad ook weer kan aanvullen. Ik heb voor 11 maaltijden alles in huis. En dat verbaasde me eigenlijk best, want ik dacht dat ik voor volgende week zeker nog wel dingen bij moest halen.
Dus maakte ik ook gelijk een lijstje met wat ik graag aan mijn voorraad wil bijvullen, zodat ik daar volgende week om kan. Dan zie ik wel hoe ver ik ermee kom. Het brood en fruit haal ik vrijdag al, op de markt. Deze week komen er dus 2 'broden van toen'. Het is zo enorm goed bevallen en het blijft echt lang lekker, omdat het echt supervers is op vrijdag. Het kan makkelijk voor komende week, dus ik doe het gewoon.
Want dat is ook iets wat ik leerde van allerlei blogjes: wat jij belangrijk vind, dat telt. Dat iemand anders dat misschien niet belangrijk vind, is dan maar jammer!

5 opmerkingen:

  1. Vertel..... over de biowinkel.. En knap zeg 750 berichten. Daar ben ik nog lang niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad: volg je eigen weg!!
    Knap hoor dat je inmiddels zo goed binnen budget kan blijven. Jezelf de ruimte geven om te leren is belangrijk, dan kom je er vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat je een lekker lange vakantie kan hebben volgend jaar! Die heb je dan zelf verdiend, door bewust te leven en te denken.

    Ik ga ook mijn kast eens nakijken.
    Goed idee van dat filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor, 750 berichten is niet niets! Op naar de 1000 :-) En je moet inderdaad je eigen weg volgen, je kunt nooit iedereen een plezier doen en het is het belangrijkst dat je uiteindelijk met jezelf uitkomt!

    BeantwoordenVerwijderen