zondag 15 april 2012

elk klein beetje

Ik vind het echt heel gaaf om te zien dat er steeds meer volgers langskomen hier. En dat er steeds meer mensen komen lezen. Blijkbaar toch interessant genoeg allemaal.

Muisje vroeg of mijn €20 voor boodschappen voor ons 2en was. Niet helemaal. Het is een beetje ingewikkeld. Hoewel het ook heel simpel is. Ik doe namelijk voor 3 mensen boodschappen. Maar wel maar voor 5 dagen per week. In het weekend doet Grote Vent de boodschappen en hij kookt.
Dus mijn €20 is voor 3 personen voor 5 dagen. Ik zou daarentegen geen €30 voor 7 dagen lukken denk ik. Omdat nu alle 'luxe/lekkere' dingen in het weekend worden ingekocht, hoef ik daar niet voor te kijken. Ook al worden er heel weinig koekjes en dergelijke gegeten hier in huis. Ik probeer wel steeds meer en meer in mijn budget te proppen. Gewoon om te kijken hoe rekbaar dat allemaal is en hoe creatief ik kan zijn. Wat soms heel goed uitpakt (zoals mijn hooikistje of zelf brood maken) en soms wat minder (soms is het eten niet helemaal gelukt) Langzaamaan raakt mijn voorraad echt op en moet ik het echt meer en meer gaan doen met de €20 die ik heb. En ik merk dat het ook steeds meer en meer lukt. Maar nog altijd heb ik een kleine buffer, zodat als ik ergens niet helemaal uitkom, ik niet gelijk mijn maandbudget overschrijd.
Kleine Vent blijkt toch siroop te verkiezen boven allerlei drankjes uit pak. Wat enorm in de kosten scheelt, want ik haal zelden nog een pak in huis. En een fles siroop gaat gerust een stuk langer mee. Bovendien ook gewoon gezonder, volgens mij. Ook frisdrank gaat niet heel hard (hoewel de cola stukken harder gaat, nu ik regelmatig een glaasje drink)
Ook een bezuiniging die ik begin van het schooljaar al maakte: ik kocht voor Kleine Vent een echte goede anti-lek beker. Die gaat nu dus mee naar school, met siroop. Vol als hij moet overblijven en halfvol als alleen maar smorgens naar school moet.  Het wat een kleine investering, maar wel eentje die jaren mee gaat. Uiteindelijk dus een grote besparing.

Verder probeer ik ook zoveel mogelijk te bezuinigen op het elektra. Ik was enorm verrast door ons gasverbruik, op een positieve manier. Dus de grootste slag valt bij het elektra te slaan. Het gaat steeds beter en beter en het lijkt erop dat we op een nieuw laagte record afgaan, qua verbruik. Het weekend laat nog altijd een piek zien, maar doordeweeks gaat het zo lekker, dat het niet heel erg is. Daar komen we later nog wel op. Hoe mooier het weer, hoe makkelijker dat wordt.

Zo probeer ik op allerlei kleine en grote dingen wat te bezuinigen. Elk kleine beetje helpt mee voor het grote geheel.

3 opmerkingen:

  1. Een groot voordeel voor siroop is ook nog dat het je veel boodschappen scheelt op de fiets en in huis ruimte oplevert.
    Ik ben daarom ook blij met mijn zelfgemaakte ijsthee en ijskoffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is absoluut waar, alle kleine beetjes helpen. En het leuke is dat je vaak door dingen klein aan te pakken sommige grote dingen (een vakantie, een auto, parttime werken) niet hoeft te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als de bus limonade leeg is vul ik deze altijd nog tot de helft met water. Even schudden en je hebt nog een lekker groot glas limonade.

    Groet Isa

    BeantwoordenVerwijderen