dinsdag 24 april 2012

in de toekomst

Zo langzamerhand begint ook het menu voor volgende week al een beetje vorm te krijgen.
Ik ben eens de vriezer en koelkast ingedoken en blijk dus voor de hele week nog wel vlees in huis te hebben.
Ik haalde een zak aardappelen van 3kg erbij en ik ben voorlopig klaar met het aanschaffen van rijst, pasta of aardappelen. Maar ook de groenten verbazen me redelijk. Door de restjes van deze week te verwerken in een lasagne voor volgende week, ben ik gratis en voor niks weer een maaltijd verder.
De spitskool staat deze week 1 keer op het menu. Volgende week misschien 2 keer. Ook daarvoor heb ik inmiddels alles al in huis (ik moest enkel spekjes erbij hebben) Er moet dus voor volgende week nog 1,5 brood bij, wat beleg en groenten. Dan ben ik volgens mij best wel klaar.
Ik word er steeds handiger in, dat plannen en creatief koken. Waardoor er ineens ruimte in mijn budget komt voor af en toe wat lekkers erbij. Alleen moet ik nog wel even opletten dat ik me daar niet teveel door laat meeslepen. Ik leer het ooit wel.

Vandaag las ik ook een column van Erica van Gaal in de Magriet. Dat het misschien een heel gek idee is, maar toch wel eens zou kunnen werken, om de werkgever in plaats van pensioenpremie te laten betalen, betalingen te doen om de hypotheek af te lossen van zijn werknemer. Dan is de werknemer niet meer afhankelijk van een pensioenfonds (waar je dus de rest van je leven aan vast zit). Dan is het voor veel mensen een optie om met 65 een afbetaald huis te hebben.
Het idee klinkt leuk, maar ik denk niet dat het werkt. Persoonlijk zou ik er niet op zitten te wachten. Een pensioen is voor mij nog wel 41 jaar ver, maar toch. Ik weet dat ik er zelf meer en meer aan moet denken. En voor mij is een groot punt: wonen in een mooi huis, wat of afbetaald of betaalbaar is met aow zoals het nu is. Daarnaast ben ik me heel erg bewust van het feit dat over die 41 jaar de pensioenfondsen misschien wel niet meer bestaan. En dat je dus zelf gewoon moet sparen voor je pensioen. En als ik me dat nu al realiseer, dat ik geen gigabedragen hoef te sparen, wil ik het rendabel voor mezelf maken. Op het moment is sparen daarvoor nog geen optie. Maar die mogelijkheid gaat er zeker komen. En dan ga ik het ook zeker doen. Net zoals ik al bijna 8 jaar spaar voor de studie van Kleine Vent. En die regeling loopt nog tot zijn 15e. Daarna kan ik het, tegen een goede rente (dat is in het contract vastgelegd gelukkig) nog 2 jaar laten staan. Rond zijn 17e gaat het waarschijnlijk pas nodig zijn. Het bedrag is niet toereikend, maar toch een prima extra. Op het moment spaar ik het minimale bedrag, maar als ik uiteindelijk wel vast werk heb, gaat dat een klein beetje omhoog en ga ik er zelf ook hard voor sparen. Omdat dat ook heel belangrijk is. Ook voor de nieuwe beeb gaat er zeker wel zoiets komen.

Mijn ideaalplaatje als ik 67 ben: een afbetaald lekker huis met grote moestuin, 2 (of meer?) gelukkige kinders op de wereld hebben rondlopen, de mogelijkheid hebben om de reizen te maken die er voorlopig niet in zitten.
En voor alles is nu eenmaal geld nodig. Maar ik ga toch voor meer eenvoud in dingen, waardoor het leven simpeler wordt....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen